14 listopadu 2023

Než zapadne sněhem. - listopad 2023 na zahradě

 Pomalu se blíží doba, kdy si  zahrádkář bude moci oddechnout.  Moje teta vždycky říkala, že už by zahrada mohla zapadnout sněhem. Na podzim je snad práce nejvíce,  je dost té, která se nemůže odložit.  Alespoň mi chataři a chalupáři, kteří to máme kousek dál a musíme chatu a pozemek na zimu připravit, přemýšlíme, jestli už vypustit vodu z nádrží, není ještě brzy? Natřít stromy vápnem už by se mohly, ale to se může i později v lednu ne? Ale kdo sem pak pojede brodit se sněhem?  Rýt se může i zjara, ale komu se bude chtít?  Zateplit chatu a zatěsnit okna už nebo ještě počkat?  Čerpadla už schováme, ta potřeba nebudou, vody naprší stále až dost.  Jo česnek už do země, nebo ještě počkat? Je docela teplo.....

A tak  mezi návštěvami lékařů a deštivým nevlídnem bojujeme na zahradě s listím ze dvou velkých stromů (náš ořech a sousedovic třešeň), sklidila jsem jiřiny,  poryla záhony, manžel sklidil čerpadla, vypouští nádrž, čistí okapy,  ucpáváme okna, vyháníme berušky a přemýšlíme, jestli nemáme na půdě myš nebo něco horšího, která se prohryzala z horní půdy do patra.  Na stropě chodbičky před ložnicí je docela velká díra. Přece jen podhled podkroví pod půdičkou je krytý jen sololitem a otapetovaný. Něco tedy řádí mezi střešními podkrovními trámy v prostoru pod podlahou a nad stropem. Asi to bude chtít pastičky, jinak nám do jara NĚCO sežere chatu.  Nic ale není slyšet. Jednu dobu se nám pod střechu prokloval strakapoud. 
No nic...jdeme dál. Ráno mě vždy vítají koníci pod zahradou.
Kromě chryzantém už na naší zahradě nic nekvete, je smutná. Naštěstí od sousedky nám ve větru mávají krásenky a červená se javor. 
Bílé chryzantémy rostou na stejném místě již snad 40 let. Chtěla jsem je přesadit na důstojnější místo,
 ale váhám. Zatím se mi žádné chryzantémy nepodařilo dochovat do druhého roku a když se těmto na současném stanovišti daří, tak proč je dávat násilně jinam. Vím prd, co se jim líbí. V létě jsem si koupila dva květináče žlutých chryzantém a i když jsem se snažila, putovaly na velký kompost, ale spíš jsem je tam vyklopila, postavila a zahrnula dalším zahradním odpadem a nevšímala si jich. Před týdnem měly hromadu poupat a manžel dneska tvrdil, že kvetou. Ale nevyfotil mi je. Dneska jsem měla pauzu a  dobře mi tak. 
Naštěstí bylo ještě docela teplo, že se dalo mezi prací i odpočívat a pokecat s kočičkou. 
Domů jsme přivezli ořechy (hodně jsme rozdali) a očištěné mečíky. Trochu proschnou a půjdou do sklepa. 
A do země šel  konečně i česnek. Letos byl na mé poměry velmi zdařilý a bylo ho dost. Jsem docela hrdá, že si česnek pěstuji stále ten tátův, i když je táta  už 13 let po smrti. Jeden rok byla úroda ohrožena, že snad nebude na sadbu, ale pár palic stačilo to období překlenout. Takže oloupat, namořit a hned do země. A jaká že je to odrůda? Bohóšův paličák. :)
V zemi zůstal ještě špenát, ten sbírám průběžně. 
Za boudou je vidět na koníky,  pejsek už si zalezl do chaty a jde se domů.
  A hele... rostou. Jsou to jen pýchavky, ale zdají se být čerstvé. Většinou rychle zpráchniví a tak nejsou moc oblíbené. Ale pamatuju si z jednoho velkého vandru po  Slovensku na opravdu obří pýchavky. Jednu jsme nesli v náručí a pak plátky opékali na ohni. Byla to mňamka. Ale tenkrát nám chutnalo vše, co jsme si dokázali v přírodě obstarat k nasycení a napojení. Třeba jeden kamarád byl doma v silném podezření, že jsme na vandru chlastali, protože mu čutora ještě voněla mátou. 
A jestli jste došli až sem a měli trpělivost s malým pěstitelem a zahrádkářem, moc vám děkuji a přeji ještě krásné dny a ten sníh teda ještě nemusí no! :)

24 komentářů:

  1. Maruško, vše jsi perfektně zvládla. Zahradu máš krásnou česnek vypadá fakt skvěle a je fajn, že máš svoji sadbu, kterou si udržuješ i jako vzpomínku na tátu. Máš super zahradu. My už jsme se zahrady vzdali. Měli jsme ji jen v pronájmu a po pravdě už mi ta práce ani nechybí. Rytí už by nezvládly moje lokty a ramena. S těmi mám dost problémy. Přeji Ti příjemné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, možná, kdybychom měli zahradu v nájmu, že už by nás to také tak nebavilo. Přece jen, když to není úplně tvoje, tak si tam člověk nemůže moc plánovat. Manžel už nemůže jezdit na výlety veřejnou dopravou, tak ještě maximálně vlakem, ale autobus ani náhodou, prý by se udusil z voňavek spolucestujících dam a tak jen kam dojede na kole a dojde pěšky. Proto je zahrada pro něho nejideálnějším cílem výjezdů. Takže dokud se tam nějak dopravíme, tak to zatím neprodáme. Ale když jsem ještě chodila do práce a nestíhala, tak jsem o prodeji uvažovala. Bylo toho na mne moc, práce, péče o maminku a ještě zahrada. Ze začátku tam ani manžel nejezdil, když rodiče žili, jel pomoci jen na požádání. Tak to zbylo na mne. Jednou přijel a žasnul, kolik je tam udělané práce a přidal se. Nyní tam jezdí skoro více než já, protože krmí kočičky, které si nás oblíbily. :)

      Vymazat
  2. Maruško, ty krásenky jsou vděčné. Ohledně té díry, dej tam střepy a zamázni to.Když jsem bydlela na venkově v Rbk, museli jsme každý podzim díry po myších upravovat, a to jsme měli 3 kočky a 1 kocoura ( líného).Práce na pozemku mě vždy bavila, bohužel žádný teď nemám, jen záhon před domem a ten patří městu.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když už tam někde myš je, dám tam střepy a zamáznu, tak myš chcípne a nebude tam smrdět? Ještě jsem se s tím nikdy nesetkala.

      Vymazat
  3. Maruš, ráda jsem se podívala na tvoji zahradu. Vše už máte v pořádku, zazimované a může sněžit, však už nám to meteorologové slibují. I kočička se přišla rozloučit. Měj se hezky🥰

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zimu a sníh mám ráda, ale nesmí ho být moc a na zahradě ho beru jako důvod, že tam nemusím tak často jezdit. :) Manžel tam bude častěji jezdit krmit kočičky

      Vymazat
  4. Docela se mi po těch pracích na zazimování zahrady stýská,měla jsem svoji zahradu moc ráda.Pamatuji si
    pořád na ten krásný pocit,když bylo všechno hotovo.Maruško,máš krásnou zahradu a tvoje píle je tam vidět.
    A když je sklizeň je to radost největší.Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ten pocit je skvělý, když je za námi vidět hotová práce. Taková tečka. kolikrát jsem si říkala, že se na pěstování zeleniny vykašlu, když bojujeme se slimáky, ale stejně se na to každý rok dám znova. A pak mám opravdu radost, když si uvědomím, že jsem si nějaké jídlo vypěstovala ze semínka. :)

      Vymazat
  5. Máš to tam hezké a je za tím kus práce. Určitě je z toho radost, ale po pravdě, jsem ráda, že už zahradu nemáme. Přesto se starám o malý pozemek u domu, což není naše, ale aspoň to tam lépe vypadá. Bez sněhu bych se obešla. Přeji Ti tu radost ze sklizně a pocit z dobře "vykonané" práce. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Manžel by se v paneláku ukousal nudou a v posledních letech, kdy v paneláku už jsou hodně jen nájemní byty a lidi se chovají dost hlučně a bozohledně, raději utíká na zahradu. Dokud se tam nějak dopravíme, tak to neprodáme.

      Vymazat
  6. Majko, já už na chatu nejezdím, naposledy tam byl minulý týden můj muž. Vyprázdnil sudy, zlikvidoval muškáty a uložil begónie. JInak už je zahrada zazimovaná a po sněhu také nijak zvlášť netoužím. Měj se hezky, zdravím 🙋‍♀️😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, ten sníh zmiňuji jen jako důvod k tomu, abychom to dojíždění na zahradu mohli omezit. Ona by se tam vždycky nějaká práce našla a tak bychom pojmuli zahradu jen jako výlet do zimní krajiny a kontrolu. :-)

      Vymazat
  7. Maruš,máš hezkou zahradu.Přináší to radosti i starosti.Mně se občas zasteskne po chatě se zahradou,kde jsme si to s manželem užívali 55 let.Ale život se změní a musím si najít jiné aktivityTak se opatruj a užívej si toho pokud můžeš...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evičko, vy jste měli opravdu krásnou chatu a zahradu. Vzpomínám, posílala jsi mi fotky. Aje je moc fajn, že sis našla skvělou náhradu ve formě cestování s partou spřízněných duší. Ty jsi velká cestovatelka.

      Vymazat
  8. Maruško zdravím, Ty jsi úžasná zahradnice a pracant k tomu, klobouk dolů ! Měj se hezky, Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Zdědila jsem to pěstování po rodičích. Ti měli zeleninové záhony naprosto všude. Nepotřebovali sekačku na trávu, jen pleli a pleli. :-)

      Vymazat
  9. Maruško, to jsou tak hezké fotky. Já podzim miluji...ty barvičky....na sníh se těším, stejně jako na Vánoce :-)
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Já jsem moc ráda, že se v našich končinách střídají roční období, že se krajina mění a stále je na co se těšit.

      Vymazat
    2. Já taky. Nedokázala bych žít třeba.....v Kalifornii:-)

      Vymazat
  10. Bezva příspěvek. Taky už máme na zahradě smutno, jenže co naděláme. Je vidět, že svoji zahrádku opečováváte a ona se vám odměňuje (no, ale kupa práce za tím tedy je, to je mi jasné).
    Kdyby přišla taková normálně pěkná zima, tak bych to brala. Jenže větru, dešti neporučíš :-))
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  11. Krásná, barevná zahrada :) Přeji krásné dny :)

    OdpovědětVymazat
  12. Já mám z minulého víkendu poslední cestu na chatu za sebou. A to už jsem myslela že tam nepojedu, jenže z čista jasna přišla pozvánka na dandičí slet do Veltrus, takže to se nedalo ignorovat, takže jsme vyrazlili. Sice počasí od čtvrtka do soboty stálo za vyližprd, ale i tak to stálo za to.

    OdpovědětVymazat
  13. Maruško, přesně to jsme řešili, když jsme měli zahradu. byla vzdálená 30 km. Ale taky vím, že na jaře toho bylo najednou taky moc.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář