18 dubna 2023

Velikonoční příběh aneb ty nejkrásnější kraslice na světě

Možná byste čekali křesťanské řádky, ale i když je po Velikonocích napadlo mne, že se svěřím se svou nešikovností a s tím, proč jsem kvůli kraslicím skončila na pohotovosti. Pročítám stránky, jak kdo strávil Velikonoce a obdivuji mnohá šikovná děvčata a  vzpomněla jsem si, jak jsem jako mladá, již maminka dvou malých dětí, zkoušela malovat kraslice.

Děti jsem uložila ke spánku, manžela usadila k televizi a jala se okupovat kuchyni ve snaze vytvořit nádherné, ty nejkrásnější kraslice, jaké svět kdy viděl. Rozhodla jsem se pro voskovou techniku. Ale ne to nanášení barevných vosků (něco takového tenkrát nebylo) a neměla jsem ani včelí vosk, prostě musí stačit vosk ze svíčky. Nalámala jsem svíčku a jala se ji rozpustit v kastrolku na plynovém sporáku. 

Barvení spočívalo v tom, že se na vyfouklou skořápku kreslí voskem a vždy obarví v barvě a opět kreslí voskem vzor. Do rozpuštěného vosku se namáčí krejčovský špendlík zapíchnutý do špejle nebo jiného dřívka. Když vosk  ztuhne,  kraslice se namočí do žluté barvy a když barva zaschne, opět se kreslí vzor voskem. Ten jsem si nechala samozřejmě opět rozpustit na plynu, protože mezi tím, co jsem barvila,  vosk tuhne.  Takto se postupuje od nejsvětleší k nejtmavší barvě. 

Asi se divíte, co jsem to vyváděla za nesmysly, vždyť dneska je k tomu určitě mnoho jiných možností, včetně kahánků a podobně. Ale byla jiná doba. Přesto mi šla práce krásně od ruky a před očima se rodilo něco užasného. Mé nadšení rostlo. Vajíčko se nyní ponoří do černé barvy a nechá oschnout. Následně se kraslice naskládají  na plech do teplé trouby, aby se vosk zahřál a z kraslic sjel, setřel se a zůstal jen barevný vzor.  Jenže, co se nestalo. Při barvení na černo mi to chvíli trvalo a já zapomněla, že mám ten vosk ještě na sporáku. 

Ten se najednou vzňal. Z kastrůlku vyšlehly plameny, což mne překvapilo. Vosk hoří? Hoří přece jen knot a vosk se rozpouští. Tak ne, milé dámy. Vosk hoří a to docela silně, když se mu ještě přikládá plynem. Co teď? Spanikařila jsem. Asi jsem něco zakřičela, popadla utěrku, abych kastrůlek vzala a dala do dřezu, kde na něj naliji vodu a uhasím. Jenže při rychlém pohybu vosk šplíchl na utěrku i na ruku.  Utěrka se vzňala a všechno skončilo ve dřezu. Křik uslyšel manžel a zachránil mne před další katastrofou a to je voda do hořícího vosku. ten by se rozstříkl do všech stran a ......raději nedomýšlet. S poznámkou, co prej blbnu, přikryl kastrůlek pokličnou. A já s šilenou bolestí v koupelně chladila ruku pod tekoucí vodou. Chladná voda mi dělala dobře.  Jenže ztuhl ten vosk na ruce a jak se smrsknul, tak vzal s sebou i dost silnou vrstvu kůže. S tím musím na pohotovost. Je pozdní večer a doprava už nejezdí. Tenkrát jsme ještě u nemocnice nebydleli a čekala mne tedy dost dlouhá cesta pěšky v bolestech, ale musela jsem.  Zavolat taxíka? Nebyly mobily a ani pevná linka nebyla běžnou součástí domácností. 

Musela jsem i vysvětlit, jak k úrazu došlo. Doktor vykulil oči, otočil se k sestře a prej, že vajíčka se malují v lednu? Nemohl to pochopit a začal se smát. Sestra mu vysvětlila, co jsou kraslice a že někde se dokonce malují celý rok a bylo vymalováno. Strhli mi zbytek kůže,  natřeli něčím, opatlali něčím dalším a zavázali. A když už byla ruka ošetřená, i bolest jsem snášela lépe. Proto svět neviděl ty nejkrásnější kraslice. No ale on by je stejně viděl jen manžel a děti, protože foťák fotil černobíle a internet ještě nebyl ani v plenkách. Ale mám na palci pravé ruky dodnes, naštěstí jen malou, jizvu. 

Hezký den všem a dávejte na sebe pozor. 

17 komentářů:

  1. Maruš, jak to čtu, tak tu bolest cítím. Musela si vytrpět hodně, ale ta touha mít nejkrásnější kraslice, byla hodně silná. Vzpomínám si, že se tak kraslice malovaly, my jsme doma jenom barvili a lepili nálepky, mamka na nějaké zdobení nebyla. Až jsem měla děti, tak jsme s Marci a její kamarádkou barvili vajíčka, malovali fixema a pak leštili kůži ze špeku. Byly nádherné, kluci je obdivovali a to se jen tak nevidí. Škoda, že jsem tehdy ještě nefotila. Často na to vzpomínám, holky si dělaly čárky, kolik na ně přišlo kluků. Kolikrát nám vajíčka pochyběla i když jsme jich malovali přes třicet. Marek přišel domů s pomlázkou a my klukům nakonec dávali vajíčka co donesl ... byla to krásná doba, ta už se nevrátí🥰

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Libuško, samozřejmě, že to je s těmi nejkrásnějšími kraslicemi v nadsázce. Ty výtvory byly strašné, i kdyby se nic nestalo. Je to stejné jako s perníčkama. Když vidím na netu tu přenádhernou tvorbu perníkářek, kdy se i dech tají a pak vystavím ty svoje výtvory, které se rodině také líbí, tak je to nebe a dudy. Já jsem jako dítko, a pak ještě více jako slečna, Velikonoce ráda neměla. Donutila jsem rodiče, abychom jeli někam na výlet. :)

      Vymazat
  2. Majko, tak to je fakt zážitek na celý život. Popáleniny jsou hodně bolavá záležitost, ještě že to dopadlo takhle, mohlo být ještě hůř. My jsme na velikonoční svátky jezdili na chatu, chodilo se koledovat i my holky a docela ráda vzpomínám. I naše děti ještě na koledu chodily, teď už koledníka vidět není, teda u nás na chatě a v Praze. Měj se hezky, zdravím 😉😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme tenkrát chatu ještě neměli, ani zahradu a tak vždy někam ven. Nevím proč se u nás koledování moc neujalo. Možná i proto, že maminka byla učitelka a nechtěla, abychom v některých rodičích vzbuzovali dojem, že máme málo. Ono to, když jsem byla malá v hlubokém západním pohraničí asi vypadalo všechno podivně. Lidi byli dost ostražití a taková ta sousedská vstřícnost se moc nenosila. Možná v lidech doznívaly události konce války a po válce, odsun a osídlování. Vlastně i táta tam byl po vysoké škole jako veterinář poslán v rámci pomoci pohraničí. A tak nám to zůstalo a přenesli jsme to i do rodin. Prostě jsme na koledu nechodili. Někdy jsme jeli ke střence na Hanou a dostali něco od ní.

      Vymazat
  3. Tak to byl opravdu velikonoční zážitek (i když píšeš,že to nebylo na Velikonoce).Ještě že to nedopadlo hůř,měj se hezky,zdravím

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, máš pravdu není to přímo velikonoční zážitek, ale hodně s Velikonocemi souvisí. S přípravou na ně. :-)

      Vymazat
  4. Maruško,tu techniku znám a dokonce jsme tak s vnoučatama kreslily na vajíčka.Ony to dělaly i ve škole.Tak to byla klika,že se nám nic nepřihodilo.Popáleniny jsou hodně bolestivý,znám to,občas jsem dost nešikovná při jiných věcech.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ony na to jsou všelijaká udělátka, ale já tenkrát nic neměla. Ony ty kahánky asi nevydávají takovou teplotu, nevím.

      Vymazat
  5. Toto je článek užitečný, sice dnes se vajíčka asi moc nemalují, ale je dobré vědět o té hořlavosti a jak to hasit. Tu voskovou techniku znám, také jsem ji dělala na pravé skořápky, protože se dají koupit bílé umělé, nerozbijí se. Takové a podobné úrazy si člověk pamatuje navždy.
    Díky za zajímavý článek a pěkný den přeji. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, při běžném hoření svíčky se vosk samozřejmě nevznítí, proto jsem také netušila, co se může stát. Ze svíčky vosk stéká dolů a tuhne a tak není stále vystaven jiným plamenům. Já jsem vlastně ten vosk zahřívala delší dobu a nikam neodtékal, aby se chladl. Ale hašení je podobné, jako s olejem. Také ho vodou nemůžeme hasit. Prostě stačí zamezit přístupu vzduchu a tady tedy poklička. :) I tobě hezký den přeji.

      Vymazat
  6. Majko, ne nadarmo doktoři říkají, že nejvíce úrazů vzniká doma. I já jsem toho důkazem.
    Voskovou batiku na vejce jsem dělávala taky. Měla jsem takové udělátko z plechovky, kam jsem si nůžkama na plech vystřihla okénko a dírku. Hliníkovou lžíci jsem ohnula tak, že seděla v okénku a byla jištěna v té dírce. A v plechovce jsem měla svíčku. Měla jsem to štěstí, že kamarádky tatínek byl včelař a já od samého začátku mívala včelí vosk. Možná bych někde ten svůj vynález ještě našla. Ale už dlouhé roky barvím vajíčka v cibuli.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná by se mi to dnes již nestalo. Na internetu je spousta informací, které jsme my tenkrát čerpali jen s časopisů pro ženy a tam samozřejmě praktické ukázky moc nebyly. Měla jsi prima udělátko. I ve škole, když jsem byla s vnukem na nějakém takovém tvořivém odpoledni, měly učitelky pro děti připravené kahánky s lžícemi na stojánku. Taková odpoledne s vnukem mne bavila, protože ze pár korun jsme pak měli na výběr všelijaké dekorativní materiály a to se konalo vždy před velikonocemi a Vánocemi ve školní jídelně a bylo to super jak pro děti, tak pro rodiče a babičky.

      Vymazat
  7. Tedy Maruško, to muselo být hrozné...Auuu.

    OdpovědětVymazat
  8. Když je člověk zabraný do práce, tak je něco podobného hned. A v té panice pak koná neadekvátně. To znám :-).
    My doma barvili vajíčka v cibuli a já jsem to taky tak dělávala, časem jsem pak zkoušela všechno možné a poslední roky jsem se zase vrátila k červené cibuli + nějaké malůvky roztavenými voskovkami. Ale v mém rodném městě Červeném Kostelci žije paní, která se věnovala technice zdobení kraslic slámou. Techniku znám, ale nikdy jsem se do toho nepustila.
    Velikonoce se v naší oblasti ještě docela dost drží. Na Květnou neděli chodí holky lítovat, byla doba, že děvčata místo ozdobené větvičky měla v ruce dynovačku (tak se tady říká pomlázce) a nejen že zazpívala, tak i kluky vyplácela. To byla doba dětství našich vnuček, ale teď poslední dobou se to zase vrátilo k tradci ozdobené větvičky. No a na velik.pondělí chodí kluci a i velcí páni si koledu nenechají ujít.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  9. Maruško, to muselo bolet!
    Moje nejkrásnější kraslice mi udělala kdysi dcera, to chodila asi do páté, šesté třídy, vyfouknuté nabarvila černě tuší a na ně nalepila bílé krajky, nebo kolečka z papíru z děrovačky a prostě různě každou kraslici nazdobila a pak jim přidělala hezké šňůrky, měla jsem je spoustu let, ovšem jednou jsem je vzala do práce, navěsila je na olistěné proutky a jedna kolegyně mi je ,,nechtíc,, rozbila. Bylo mi to moc líto. Jiřina z N.
    Já sama mám nejraději vajíčka ozdobená pampeliškou a jinou trávou v punčoše a obarvená slupkami cibule.

    OdpovědětVymazat
  10. Au, au, au...to muselo tedy být bolestivé! Naštěstí nejsem tak akční a nikdy jsem vajíčka voskovou technikou nezkoušela. Naštěstí na to nemám jak um, preciznost, tak trpělivost. A dotaz, dělala jsi někdy poté další vajíčka takovou technikou, nebo Tě to vyléčilo navždy?!

    OdpovědětVymazat
  11. Ahoj Maruško, tak to muselo moc bolet ! Já si jednou opařila vařícím vývarem břicho a tu bolest bych nikomu nepřála... Měj se moc hezky, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář