13 července 2020

Meduňkový a meduňkovo malinový sirup

Na zahradě přece jen občas něco sklidím, i když hodně prší a ledačemu se nedaří, ale meduňka narostla docela vysoká. Většinou jsem ji sušila, ale sušením rychle ztrácí vůni a tak jsem zkusila sirup. Malinové sirupy dělávám každý rok, ale už nechodím na maliny do lesa, mám pár udržovaných keříků na zahradě, ale sirupů pak moc není. Proto jsem si udělala sirup z meduňky. První várka byla s mátou, druhá s malinovou kvašenou šťávou a samozřejmě i samostatná meduňka. Postup je vlastně na obrázku.
Maliny jsem si dovezla spolu s bylinkami a hned jsem je rozmačkala, zalila stejným množstvím vody, přidala odhadem trochu kyseliny citronové a přikryté nechala dva dny vykvasit. Dva dny jsem nechala louhovat i meduňku (viz recept na obrázku). Tu jsem měla v 3 litrové sklenici, ale i ve džbánku. Po scezení obou šťáv jsem šťávu ze džbánku dala do jednoho hrnce s malinovkou a dala vařit. Postup je stejný jako v receptu nahoře. Jen pozor. Pokud máte maliny z lesa nebo je malin více, je možné, že bude šťáva pěnit a tuto pěnu sbírejme třeba malým umělohmotným cedníkem.
Flašky vypláchnu vodou, vyliju a mokré dám do trouby na nejmenší stupeň u mne 150°C vlastně na celou dobu kdy vařím šťávu. Troubu mohu i vypnout. Přebytečnou vodu ještě vyliju a když je sklenice horká, voda se rychle vypaří a vyschne. Horký sirup nalévám až k okraji, při chládnutí hladina klesne.

Uzavření sklenic.
Jak jste si mohli všimnout na úvodním obrázku, mám první várku meduňkovo mátového sirupu v ozdobné flašce od vína, která měla původně špunt. Maminka dříve kupovala špunty, přizpůsobovala láhvi, vyvařovala a pod tlakem takovým nástrojem vtlačila do láhve a pak ještě namáčela hrdlo se špuntem do rozpuštěného vosku. Přesto se stalo, že se ze špuntu do šťávy vytlačila nepatřičná voda z vyvařování špuntu a sirup časem ozdobila plíseň.

Osvědčil se mi celofán.
Musí to být ovšem potravinářský celofán, prodává se i stříhaný na čtverečky.
Celofán namočím do studené vody a vyždímám v ruce. Položím na hrdlo sklenice, nasypu maličko konzervačního prostředku a přikryju druhou vrstvou mokrého celofánu. Zajistím gumičkou (raději dvěma, kdyby jedna praskla) a několikrát obtočím, podle velikosti gumičky. Jak tekutina chládne, vzniká v láhvi podtlak, který dokonale přisaje celofán k okraji hrdla sklenice a samozřejmě uschne. Pak čtvereček celofánu obstřihnu do kulata. Pro jistotu, aby se celofánu ve sklepě něco nepřihodilo udělám druhý den ještě jedno krytí tentokrát mikrotenovým sáčkem a nahoru ještě mírně přiklopím šroubovací víčko. Ale pozor nešroubuju, jen mírně nasadím pro ochranu krytí. Vypadá to složitě, ale je to léty osvědčené a když už víte jak na to, složitě to jen vypadá.

Ještě poznámka.
Na sirupy používám krystal nebo krupici, nesháním sirupový cukr a proto dávám 1 kg cukru na 1 litr šťávy. Tento jeden kilogram zvětší množství sirupu na cca 1,5 litru.

Na co všechno je meduňka dobrá se jistě dočtete na internetu. Bylinka na spaní, na žaludeční křeče.....Jedná se skutečně o sirup, který se ředí vodou nebo neslazenou minerálkou. Připravený nápoj osvěží. Máte rádi všelijaké poháry? Kápněte si třena nahoru přes ovoce trošku sirupu.....:)

Dobrou chuť a pohodové léto.



Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář