16 června 2024

Květnová zahrada 2024

Květen na zahradě je ve znamení zvýšeného rozkvétání, setí a sázení zeleniny. Bohatě rozkvetly pivoňky, orlíček, bílé i modré zvonky, dokvétaly tulipány, bílý hvozdík a další. Ostříhala jsem čemeřice totálně napadené mšicemi. Při tom jsem měla úplně ulepené ruce i rukavice. .... Fazolky, které jsem znova vysela, když první várka v dubnu zmrzla, se mají k světu. Když jsem sázela do země ledový hlávkový salát, byla jsem hodně na pochybách, zda z toho vůbec něco bude, protože to byly opravdu jen nitky s drobnými kořínky, které jsem si vypěstovala ze semínek doma.  Během května jsem zasela melouny, okurky salátové i nakládačky, ven do země jsem převezla v batohu i malé sazenice rajčat. Letos se jim moc nechtělo růst a doma už jim to viditelně nesvědčilo. Rajčata je vhodné zasadit trochu šikmo, nebo více do země, aby se vytvořil mohutnější kořenový systém a rajčata sílila. Proto mi ze země koukala opravdu jen maličká nízká rostlinka.  V dubnu zasetá mrkev si dává na čas, hrášek asi ožírá krtonožka. Krásně se jeví rybíz i angrešt, zdá se, že i jablka by mohla nějaká být, i když hodně padají. Ale to nevadí, strom se zbaví slabých jedinců, aby se mohl lepe postarat o zdravé plody.  Plody má i arónie a tak již kupujeme vodku ve slevě, aby bylo na likérek, protože zatím se zdá, že by mohlo jeřabin být dost.  Na konci května jsme již sbírali zahradní jahody. Ty jsou tedy přímo výstavní, mám loni novou odrůdu. Jsou velké a pevné, ale líbí se i slimákům, tak proti těm potvorám tvrdě bojuji sběrem i návnadami.  Jahody se ovšem nedají zavařovat na kompot, protože bych dala do sklenice sedmičky tak jen 5 jahod. Tak je jíme čerstvé a nebo je mrazím trochu proslazené.  Jinak se už několikrát sekala zahrada a také plochy po hromadách hlíny a výkopu se pěkně zelenají. 
Letos jsem nestavěla rajčatům žádnou oporu, ale použila jsem vysoký policový fóliovník, který jsem převrátila, sundala police a dokola jsem obtáhla igelit. Později jen ještě doprostřed protáhnu bambusové tyčky.  Další rajčata jsem později nasadila na jiné místo a ty už jsem nepřikrývala. 
Pod česnekem jsem udělala záhonek melounům. prý má být letos horké léto, tak se třeba zase podaří. Pod melouny je vidět na okraji fotky mini  lístečky ledového salátu. 
Z azalky v červnu zbude jen půlka, to už dneska, když píšu tento článek vím. 
Vedle jahod jsou zaseté kedlubny a cukety. 
Posekat trávník pod zahradou je vždycky pořádný záhul, protože je tam mokřina. Proto se tam také daří kosatcům. 
angrešt vypadá dobře a keříky jsou obsypané. 
i rybíz snad už se udrží. 
Arónie
Kytičky
Jahod je hodně
Pod textilií si lebedí sazeničky melounů, pod nimi už povyrostl salát a je vidět malá rajčata, tedy rostlinky, v popředí fazolky
Trávník už je docela pěkně zacelený, i když by chtěl ještě zahustit. Ale děsí mne zpráva, že elektriku sousedům budou dělat místo příští rok už letos a to znamená rozkopat i naši zahradu, kvůli tomu nešťastnému sloupu. 
Už je vykolíkováno a trávník nasprejovaný, kopat se začne za pár dní. 6.6. by mělo být již zapojeno a zasypáno. Vůbec mi z toho není dobře. Sotva jsme se vzpamatovali po loňském výkopu naší přípojky, tak nové kopání a ve větším rozsahu.
Koncem května jsem si upřesnila s kopáči trasu a snažila se zachránit rostliny rostoucí v cestě. 
Přesadila jsem do truhlíku lilie, které již měly poupata, do květináčů přesadila loni zasazené okrasné keříky. vytrhala jsem ze země staré plastové obrubníky. To jediné jsem měla v plánu udělat již dříve a ještě štěstí, že jsem to v horní části zahrady ještě neudělala.  
lilie na konci května
I růže musela do truhlíku a nevím, zda se jí to bude líbit. 
Ostříhané pivoňky. 
Tak nyní to byla velká nálož textu i fotek, ale je to opět za celý měsíc. Příští zahradní deník možná bude průběžnější. 
Mějte se krásně. 

6 komentářů:

  1. Maruško, krásná procházka po zahradě pro nás nahlizejici. Ovšem za tou vsi krásou je hodně usilovné práce.👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda, že zahrada dá hodně práce. Škoda, že ji nemáme u domu. To bych si po troškách vyběhla vždy na chvíli něco udělat, ale takto se vždy snažím udělat, co nejvíce, neboť, kdo ví, kdy mi sem počasí zase dovolí jet. A pak chodím domů bolavá. Opět se musím učit odpočívat. A musím si říkat, že se svět nezboří, když něco nebude hotové tip ťop. :-D

      Vymazat
  2. Majko, tvoje zahrada květinová i ta zeleninová je obdivuhodná. Vidím za vším spoustu práce, je to evidentně tvůj obrovský koníček a já fakt smekám. Radost je určitě obrovská, ale opatruj se. Moc zdravím, pá 😉

    OdpovědětVymazat
  3. Maruško, závidím ty pivoňky a hosty, celá zahrada je nádherná a děsí mě, že zase budou kopat a ničit tvoji práci. Je vidět, že se tomu věnuješ a výsledky i přes letošní podivné počasí máš. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  4. Maruško,zahrada nádherná a jsi velmi pilná.Vidím za tím hlavně hodně práce.Dost se mi po zahradě stýská.Občas si to vynahrazuji u dcery i syna.Ten si také zasadil melouny.Loni byly jenom maličké.
    Hezký začátek nového týdne

    OdpovědětVymazat
  5. Krásnou máš zahradu. My tedy letos vůbec s úrodou jablek nepočítáme. Jarní mrazík učinil své. Částečně to odnesly i indiánské borůvky (muchovník) a na tom, co zbylo, si teď pochutnávají ptáci. Nějak jim letos zachutnaly. I u syna na zahradě tomu tak je.
    Měj se hezky a ať se část zahrady po dalším kopacím zásahu zase brzy zacelí.
    Hanka

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář