27 dubna 2024

Po dubnových mrazech

 Včera jsem byla na zahradě už v 7 hodin. Hnala mne touha zjistit škody po mrazech na brzy probuzených rostlinách, keřích a stromech.  Z televize i rozhlasu se jen šíří zvěsti, jak všechno pomrzlo a ničeho nebude. I manžel hlásil z procházek, že ořešáky jsou úplně černé. Co se dá dělat, počasí zatím neporučíme, i když civilizace asi dost zasazuje do přirozeného koloběhu přírody a pak se nemůžeme divit....

Okrasný česnek je sice jen jeden, někam se ztratily ostatní,  se chystá vykvést. Pivoňky všechny jsou v pořádku. I tulipány jsou bez úhony.

Na   hostě /spodní fotografie) je vidět, jak tupou jsem měla sekačku. Při posledním sekání jsem totiž hostu, ve snaze se vyhnout, nově loni zasazené maličké hortenzii, prostě usekla. Zapomněla jsem, že jsem si za  elektrickým sloupkem ještě nasadila hostu. A jelikož se zatím tvářila jako plevel, přišla k úhoně. Docela mne překvapila, že se neurazila a klidně roste dál. Sekačka je již nabroušená. 

Ořešák se zatím jeví jako nepoškozený. Listy černé nejsou, ale prý ještě není všem mrazům konec.

I ovoce jako rybíz a angrešt vypadá nepoškozeně, arónie kvete a včelky v ní později také poletovaly, na jabloni stav nedokážu odhadnout. Mirabelka je plná zelených mirabelek. Kdyby byly zmrzlé, prý by byly hnědé. Nevím. Já stejně počítám, že jich hodně spadne. Jak dopadly jiřinky v zemi, to nevím, snad se jim nic nestalo, když se teploty nedržely pod nulou celodenně.
Dokonce leze mrkev, ale teprve místy. Cibule, česnek jsou v pořádku, špenát se drží od loňska. Chtěla jsem ho vyrýt, ale začal obrůstat.  
Kočičku do zahrady koupil Michal. Doufám, že ji nerozbiju.

Vykvétá i zvonek Kluziův. 
Když si to shrnu, tak žádné velké škody se zatím na naší zahradě nekonaly. Jen tedy opět strašně vyrostla tráva. A je zajímavé, že právě ta nová, loni zasetá je vysoká, houževnatá, roste jak divá. Ale chtěla by zahustit. Na sekání bylo ještě moc mokro. To se zase nadřu příště. Ono se to nezdá, ale než jsem povázala některé vzrostlé květiny jako pivoňky, nebo ostříhala všechny suché a nebo přerůstající šlahouny na popínavé růži, než jsem všechen ten binec uklidila bylo poledne. I když jsem trávu neposekala, byla jsem spokojená. Do odjezdu autobusu už jsem jen odpočívala. Ve městě jsem ještě nakoupila a i když jsem byla unavená, známá palčivá bolest střední páteře se nedostavila. Rehabky a cvičení doma fakt mají něco do sebe.  A doma na parapetu se snaží rajčata, ledový salát, meloun vodní a dokonce vystrčil s malým zpožděním i meloun vodní ze semínek  námi vypěstovaného melounu. I když ta semínka byla snad 5 let stará. Prostě jsem to zkusila z legrace. jen jestli ty melouny přežijí pak převoz na zahradu. 
Tož to je tak vše, co jsem si sem chtěla do zahrádkářského deníku poznačit. 

A jestli jste nakoukli, děkuji vám za návštěvu a přeji už konečně stabilnější počasí. 

14 komentářů:

  1. Pěkný přehled aktuální situace na zahrádce.Tak ať se daří a už je počasí v normálu.🍀

    OdpovědětVymazat
  2. Majko, my se byli podívat, zda nám zase nepraskl kohoutek u venkovní vody ( vlastně my jinou ani nemáme). Vypadalo to že je ok, ale vevnitř 8°C a venku 11. Tak jsem na plácku pokosila trávu a chvilku poseděla na sluníčku mezi stínem ze stromů. A usoudila, že je tam ještě zima. Omrzli kapradiny a u sousedů také rododendron. Jak to máš na sluníčku, tak je tam u Tebe přece jenom veseleji. Je fajn že rehabilitace pomohla. Opatruj se - Míla

    OdpovědětVymazat
  3. Majko, vaše zahrádka dopadla celkem dobře. 👍👍👍Ty mrazy postihly zejména Čechy. U nás bylo v úterý ráno -4°C a já zahradu obešla až včera. Kromě jahod, které jsme s mužem v neděli přikryli netkanou textilií, to odneslo skoro vše. Fíkovník je pomrzlý, už na něm byly malé fíky a vypadalo to na velice dobrou úrodu. Borůvky jsou rezavé a rybízy zatím s otazníkem. Mají už poměrně velké plody a pokud nebudou pokračovat v růstu, také je to postihlo. Snad jen tayberry, která ještě nestačila vykvést, by mohla nějaké plody mít. Hortenzie jsou pomrzlé všechny, pravděpodobně letos nevykvetou. Byla jsem z toho smutná, bohužel přírodě a výkyvům počasí neporučíme a asi se ani nevyhneme.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
  4. Maru, máš to na zahradě krásné, barevné. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  5. Maruško, jak tak koukám, zatím vše přežilo mrazy na jedničku. Zaujal mne ten rybíz, tak velké kuličky v dubnu? Tak to jsme nemívali, fakt si to počasí dělá letos, co chce. Měj se hezky. :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Maruško, tak tomhle u vás super. U nás mají dichni spálené květy na jabloních i ostatních stromech to vše mráz poškodil. U našich metly i Vídně, které už byly odkvetlé,😢 azalky i rododendrony zničil mráz. Tady bylo předevčírem ráno -7°C a to už mráz spálil vše co už bylo odkvetlé, kvetlo nebo mělo pupeny. Dnes jsem viděla i sady u České Kamenice zcela zničené mrazem. Neuděláme nic. Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
  7. Je to smutné,ale přírodě neporučíme,tak hlavně zdraví..🌸

    OdpovědětVymazat
  8. Kdyby se mrazy už neopakovaly, dopadli jste ještě dobře. V podstatě se v tomto období s nějakými mrazíky musí počítat, ale zahrádkáře to mrzí. Uvidíte, co ten ořešák, ale říkám si, Valašsko je možná kraj drsnější, co se týče zemědělství, tak některé rostliny si už "zvykly".
    Ať se daří, když ne na "poli". 🍀

    OdpovědětVymazat
  9. Krása, nám bohužel pomrzlo vše, vč. rododendronů a azalek. přeji krásné skoro májové dny z Jizerek. Olina

    OdpovědětVymazat
  10. Majko, máš štěstí, že se zahrádce mrazy vyhnuly. Letničky jsem ještě vysazené neměla, ale pomrzla mi hortenzie, některé nakvetlé azalky a rododendrony. Snad ještě zabojují. Měj se hezky, pá 😊😀

    OdpovědětVymazat
  11. Aqui pelo Brasil, nas geadas temos
    algumas perdas.
    Mas não desistimos e plantamos novamente.
    Demoro a visitar pois nem sempre estou na web.
    Todo o dia primeiro de cada mês faço uma postagem nova.
    Obrigada pela visita.
    janicce.

    Tady v Brazílii, v mrazech, které máme
    nějaké ztráty.
    Ale nevzdali jsme se a zaseli.
    Návštěva mi chvíli trvá, protože nejsem vždy na webu.
    Každý první den v měsíci přidávám nový příspěvek.
    Děkujeme Vám za Vaši návštěvu.
    janicce.

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Maruško, mě pomrzly hortenzie, motýlí keře a jeden javor. Zahradu máš moc pěknou, Lenka

    OdpovědětVymazat
  13. Máš krásnou zahrádku a zdá se,že mráz tolik květů nepoškodil.U nás to bylo o dost horší.Mrzelo mě,že omrzly azalky a rododendrony v zámeckém parku u nás.Smutný pohled.
    Maruško,hezké májové dny

    OdpovědětVymazat
  14. Od nás po Brdy jsou ořešáky totálně grogy. Mě na zahradě spálil mráz vajgélii, růže, jeden klematis, popálil japonský javor, magnólie, syrský ibišek, částečně jahodové a jabloňové květy. Trvalky naštěstí jsou v pohodě a nevím ještě jak se zachová katalpa. Na Mníšku byly všechny v zahradách taky úplně spálené. Já jí ostříhala, takže by teprve měla začít nasazovat, ale zatím nic moc. Letos to asi nebude nijak pěkné.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář