16 října 2021

Domácí kváskový chléb

 ze sušeného kvásku.

Chléb moc často nepeču, protože nemám domácí pekárnu a nemá mi  kdo uhníst těsto. Ale pokusům se nebráním. Dneska si mnohé hospodyňky doma hýčkají a živí žitný kvásek na chleba, ale na to já nemám trpělivost, můj kvásek by určitě umřel. Chléb podle Ládi Hrušky jsem dělala a byl dobrý a s tím hnětením to také bylo v pohodě. 

Nedávno jsem však v obchodě narazila na kvásek v prášku. Podle návodu je tento chleba velmi jednoduchý. Tak proč nezkusit.  

Recept nemusím opisovat, ofotila jsem návod na rubové straně balíčku.

Už na první hnětení jsem se vrhla rukou. Je to řídké, lepí se to, ale nevadí. Viděla jsem to někde na videu. Možná jsem se nadřela méně než vařečkou. Ve stejné míse jsem nechala těsto 1 hodinu kynout a šla vařit oběd.  Po hodině jsem těsto vyklopila na pomoučený vál a hnětla obouruč a překládala a občas mírně podsypávala moukou, rolovala a podobně. Dále se těsto mělo dát již do nádoby, ve které se bude péct a dále mělo kynout. Ta nádoba se má vyložit pečícím papírem.  A zde nastává  moje změna oproti receptu na obale. Trochu jsem pomoučila skleněnou oválnou mísu, na dno jsem dala tři špejle uzpůsobené dnu mísy a na to dala těsto kynout opět na hodinu. Mezi tím jsem dovařila oběd. :) Stejnou skleněnou mísu (mám dvě) jsem dala do trouby pořádně nahřát, pak jsem touto mísou vzhůru nohama přiklopila mísu s těstem, otočila a tak překlopila nakynuté těsto do vyhřáté mísy. Teprve nyní jsem nožem nařízla těsto, ale příčně na třech místech, protože už ty špejle naznačily narušení těsta, takže další podélný řez být nemusel.  Potřela jsem povrch vodou, pisypala kmínem a šup do trouby. 15 minut 220°C a dále 190°C, ale půl hodina na barvičku nestačila, nechala jsem tam chlebík o něco déle. 
Po upečení nechala trochu vychladnout a vyklopila chlebík na prkénko. Trochu jsem mu pomohla. Ten od Ládi Hrušky šel vyklopit krásně, tento potřeboval trochu pomoci, ale nepoškodil možná pod něj příště ten pečící papír dám. 

Manžel jel na hrob rodičům do vzdáleného kouta republiky, má to na celý den a tak jsem zvědavá, co na chuť chleba pak řekne. Mně a synovi chutnal a to syn chleba normálně odmítá jíst. Pokud manželovi bude chutnat,  budu ho dělat častěji, ale koupím si v domácích potřebách na druhé kynutí ošatku. Mají u nás několik  velikostí, zhruba snad už tu velikost odhadnu. 

Líbí se mi, že nemusím živit kvásek, to bych fakt nezvládla. Mějte se krásně a dobrou chuť. 

12 komentářů:

  1. Kvásek jsem také nikdy neoživovala, s mojí frekvencí pečení by to stejně dlouho nepřežil. Sušený je skvělý nápad, možná někdy vyzkoušíme, pravděpodobně to vyzkouší můj muž 😊😃

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, všimla jsem si také, že je na obale odkaz na návod na oživení sušeného kvášku, ale nemusí se oživovat, pokud si ho nechceš množit. Vlastně se opravdu jen přimíchá v sypkém stavu do mmouky. Celkem se mi to líbilo. :)

      Vymazat
  2. Majko, chleba vypadá báječně a úplně si na dálku dokážu představit jeho chuť a vůni. 👍👍👍 Já jsem chlebová. Když mám volit mezi sladkým zákuskem a chlebem, vyhrává chléb. Některé moje kamarádky chleba pečou pravidelně, dokonce živí i kvásek. Ten recept mi připadal také moc složitý. Domácí pekárnu mám už spoustu let, ale v poslední době jí využívám jen na zadělávání těsta.
    O sušeném kvásku jsem nevěděla, určitě se po něm podívám, já na chleba používám kvasnice, sušené i čerstvé.
    Měj prima dny. 🍀🍂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem chtěla také pekárnu jen na zadělávání. Kdysi jsem měla i robot ETA, který byl schopný hníst tužší těsto, ale už dosloužil a ty nové výrobky, i když ETA, jsou z tak křehkého materiálu, že jsem ještě nenašla odvahu to použít a také je to konstrukčně nějak divné, že se bojím, že těsto z půl kila mouky mi z toho vyteče středem. Chtěla bych ten robot, co používají cukrářky s nerezovou mísou a nerezovými součástmi. Ale to už by asi manžel zuřil, že mám doma robot, který používám jen na strouhání nebo mixování. Při tom má dva motory a spoustu příslušenství, ale fakt ta umělá hmota....ETA Hlinsko má výrobu v Čéně a tady jen zprostředkování prodeje, ale jak je to nyní v době covidové nevím.

      Vymazat
  3. Tak vypadá skvěle! Po tom kvásku se musím podívat, neb klasický by u mne taky zhynul. A jelikož muž je na chleba, tak si myslím, že by mohl u nás mít úspěch....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus. Jo a ještě si k tomu kup také droždí od Oetkera. Já jsem použila sušené droždí od Vitany, ale nevím, jaké množství v balíčku má Dr Oetker. Musím to prověřit. Na tom pečení se mi líbilo, že stačí jen všechno smíchat a prohnětat. Ani nádobí vlastně není moc. :)

      Vymazat
  4. Maruš, vypadá krásně. Taky jsem kdysi pekávala chleba, ale už dávno né. Kupujeme kváskový, kulatý, ten je vynikající. Ale vím, že z takového domácího je radost a chutná víc, jak kupovaný. Hezkou neděli :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Libuško, nevidím to na pravidelné pečení. Chlebů je dneska všude dost a je z čeho vybírat. Možná ho udělám občas. Byl dobrý a ten pocit, že jsem si ho udělala sama. :-D

      Vymazat
  5. Také jsem si doma dělala kvásek,protože jím jenom chleba,který si upeču.Po kupovaném se hrozně nadýmám.Jenže kvásek sice vypadal dobře,ale chleba spadnul.Tak už si kvásek nezakládám a peču podle osvědčeného receptu.Ovšem sušený kvásek znám a občas udělám změnu a peču z něho.Těsto dávám do formy na biskupský chlebíček a chleba mi moc chutná

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, to tě tedy obdivuji. Já ho asi pravidelně péct nebudu, jen občas asi podle nálady. Ale dobrý byl, hlvně křupavá kůrčička a uvnitř měkoučký.

      Vymazat
  6. Maruško, Tvůj chleba vypadá výborně. Občas taky chleba peču, ale ne pořád, to bych nic jiného nedělala, je nás doma pořád plný dům. Střídám různé recepty. Měj se moc hezky. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, také ho nebudu dělat stále nebo pravidelně, ale ten kvásek si nakoupím, ať jsem připravená a příště zkusím i nějaká semínka. Spíše to vidím v zimě, ale přes léto na to čas nebude. :-D

      Vymazat

Děkuji za váš komentář