07 října 2023

Když na zahradě spíme

 Párkrát do roka umožní synovi volno, že se může uvolit na zahradě se mnou přespat. A v letošním krásném teplém podzimu jsme zjistili, že je to skoro lepší než v létě, když nemáme na zahradě bazén.

A pro mne i manžela je to vynikající v tom, že můžeme zahradničení prokládat i delšími odpočinky.  Vozím s sebou jídlo, které stačí jen  ohřát a tedy i manžel s pravidelným stravováním nepřijde zkrátka, i když na noc jede domů.  A večer je tam doslova kouzelně, když se stíny prodlužují  a plazí po zahradě. 
A podzimní práce nám se sluníčkem jdou pěkně od ruky. Jako první počin jsem posekala zahradu a pomohlo mi, že se syn staral o šňůru. Ten elektrický kabel mě někdy hodně štve, divím se, že jsem ho ještě nepřesekla. :-)
Sklizené záhony mám vypleté, zaseté zelené hnojení se již pěkně zelená. V zemi je ještě část celeru, červená řepa, cukety, špenát a dokonce stále rodí okurky nakladačky. Ty už mě moc nebaví, mám již zavařeno dost a tak občas něco dám sousedce.  Nakonec jsem si tedy ještě 2 kg dovezla domů a zavařila. Rostlinu jsem také zlikvidovala. 
Jelikož je dost času a není kam spěchat, rozhodla jsem se vysvobodit kompost z kompostéru a připravit na rozvoz. Dříve jsem dolovala kompost tím maličkým otvorem dole, ale to je tedy pěkná morda. Při tom kompostér jde krásně rozebrat a opět složit.  ještě nezpracovaný materiál pak vhodím zpět do prázdného kompostéru, aby tam setrval cca 2 roky. Na prázdné místo po kompostu příští rok zasadím nějaké letničky. 
A je rozvezeno stačí zarýt. Dnes ale ne.
Ořechy nerážíme, ale sbíráme spadané. 
Je krásně a manžel se asi cítí jako na jaře, protože se pustil do natírání nádrže na vodu, která byla od přepadu už dost špinavá. Také nedávno natřel betonové schody do sklepa. Ty se nenatíraly nikdy a už se beton malinko opotřebovával. Třeba nátěr rozkladu pomůže. 
Společnost nám dělala i Mazlinka a byla moc ráda, že jsme neodjeli domů. 
Mám čas fotit hemžení na kytkách
Prý pokojová růžička k svátku matek. Daří se jí i venku.
I ostatní růže jsou pomalu hezčí než v létě.
Večer si opékáme špekáčky a máme také za úkol spálit nahromaděné suché ořechové větve a maliny.
Vybudovat nové ohniště jsem nestihla, snad se podaří příští rok stejně jako oprava schůdků přes skalku.. 
Kočička Mazlinka nejdřív přišla omrknout situaci, ale pak si lehla opodál a čekala. 
jiný pohled z okna ložnice
Spalo se báječně. Ráno jsem se prošla mezi jiřinami. 
a vzpomněla jsem si na Libby z Kožuškova, když říkala, že je škoda, že se nemohu kochat zahradou stále, že se na ni nemohu dívat z okna. Vzala jsem tedy nůžky, abych si  nastříhala  kytici jiřinek  a dovezla si je domů s posledními okurkami.
Doma jsem pak kolem kytice pobíhala s foťákem, abych s ním obdivovala jednotlivé květy. 
To však snad příště.
Hezkou neděli. 

25 komentářů:

  1. Paní, Maruško,jak to tak popisujes,mrzí mě, že jsme taky na zahradě nepřespali letos ani jednou.
    Určitě to příští rok napravime. Máš moc hezkou zahradu.👍

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem byla fakt nadšená, že jsem se nemusela nikam honit. Já bych tam přespala klidně i vícekrát sama, ale to mi chlapi nechtějí dovolit. Manžel spí raději doma a syn toho volná tolik nemá. No a v době zavařování stejně musím domů, Na to nemám na chatě podmínky.

      Vymazat
  2. Maruško, máte tu zahrádku nádhernou. Je za tím hodně práce...kočičky tam pořád chodí, květinky ti dělají radost a i mně o dobrého si vypěstujete. Okurky jsou parádní. My už jsme zahradu pustili, protože už jsem to sama nezvládala a manžel tam odmítal chodit a já už jsem vše sama nezvládala kvůli bolestem ramenou a v loktech.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaru, už chodí jen jedna kočička, ta druhá, její maminka, co nám vodila představit koťátka už nechodí. Asi se něco stalo. Byla u nás vždy, celou dobu, co jsme tam byli. Mě nolívají hodně záda, ale manžel mi dost pomáhá. No i on neříká, my se v tom všem krásně doplňujeme. V práci i v naříkání.

      Vymazat
    2. Ten mobil si píše, co chce. Ale snad jsi pochopila. :)

      Vymazat
  3. Navenek to vypadá jako pohoda, ale je za tím vším hodně práce, viď. Ale máte to moc hezké ! Takové krásné jiřiny stojí za to vyfotit :-).
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Škoda, že zabere 2,5 hodiny cesta tam a zpět. A to stálé šlapání nahoru a dolů, když je terén svažitý. To také hodně unavuje. Ale když vidím za sebou hotovou práci, tak mě to těší.

      Vymazat
  4. Jé Maruško, potřebovala bych cca 20 ks ořechů, dělam z nich blbosti vnučce na vánoční besídku jako dárky pro spolužáky a též do plaveckého klubu holčičkám - spoluplavkyním a konkurentkám. Uvidíme, zatím na trhu říkali, že je brzo....moje milá ten kabel jen at tě pěkně štve, já měla akumulátor, teda před několika léty to bylo, a na to čekání než se to znovu nabije tak jsem neměla na to nervy. Možná stačilo koupit ještě jeden. I když musím pak smotávat 50 m kabelu, tak mi práce ubývá a jsem hotová raz dva...no daní je, že musím ten kabel hlídat. Máš to tam pěkný, hned bych přišla na pokec a pomoct, to by nám to ubývalo. Dávej na sebe pozor - Míla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milo, jsem ráda, žes mi nastínila práci s Aku sekačkou, protože jsem o ní uvažovala. Vlastně bychom baterii museli převážet, aby byla nabitá v pohotovosti. Tak tedy raději ten kabel.
      Jinak ořechy mám na zahradě, v nejbližší době je dovezu domů a mohla by sis přijet nebo někoho poslat, případně je mohu poslat poštou. Doma mám zatím jen loňské a postupně je louskám. Ještě se domluvíme. Dám ti vědět, až je budu mít doma.

      Vymazat
    2. Majko, jseš nesmírně obětavá, ale ta pošta za těch pár ořechů ....hele již jsem něco zmatlala z lonských, nevím kdy se syn s vnučkou jak pojedou na plavecké závody staví, tak abych to již měla. Ale mooooc děkuji vážím si toho - Míla

      Vymazat
    3. Tak jo, no třeba příště.

      Vymazat
  5. Pěkné to je! Taky jsem sázela ty minirůže do země, vydržely tak tři roky a pak se stejně odebraly na kompostovou věčnost. Ale ty jiřinky, no to je luxus. Pořád přemýšlím kam bych si je sázela. Buď by musel vzniknout nový záhon (dvě možnosti už zvažuji) nebo bych musela vyházet nějaké kytky (nedělám to ráda) abych na jejich místo mohla dávat ty jiřiny. Nechce se mi je dávat do stávajícího záhonu protože bych musela lézt na jaře a na podzim do něj a vyrejvat je....a rozrejt a zašlapat tak kusy záhonu. Chtělo by to někde, kde by byl přístup z trávníku. To bych měla, jenže tam mám ohromný bělotrn a tužebníky.... jedině že bych je přesadila dopředu před barák.... o tom už jsem taky uvažovala....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřiny chtějí opravdu samostatný záhon, právě kvůli tomu vyrývání. Já je letos dala dost natěsno s mečíky a nyní jsem chtěla mečíky už vyrýt, ale bojím se, že poškodím jiřiny, které ještě mohou být v zemi až do prvních mrazů.

      Vymazat
    2. Taky mám ještě mečíky v zemi. Teď mě napadlo ještě jedno místo, i když není moc na slunci. Navíc by mu rytí vůbec neuškodilo.

      Vymazat
  6. Majko, je vidět, že se o zahrádku staráš s velkou pečlivostí a ona se ti za tu péči skvěle odměňuje. Když je třeba, klidně zůstanu v chatě sama i na noc. Vždyť mám obranářku Barunku 😀 Je ale fakt, že mě někdy dokáže pěkně vyděsit. Když začne štěkat a já nevím, co se děje. Většinou to je nějaká kočka nebo kuna, alespoň si to myslím 😂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My nemáme na zahradě pitnou vodu a ledničku, elektriku při odchodu vypínáme, musím se tedy na noc připravit předem. Na zádech si donést pití a jidlo a tak to není tak jednoduché se prostě rozhodnout, že zůstanu. A navíc ti moji chlapi, jak jsou pohromadě, vždy se kvůli něčemu chytnou a já bych tam stejně neměla klid.

      Vymazat
  7. Maruško, moc jsem si pobyt na vaší zahradě užila. Jiřina z N .

    OdpovědětVymazat
  8. Matuško,nádherná zahrada.A spousty práce za ni.Ale,jak člověk bydlí v paneláku potřebuje někam utíkat.
    Také jsem spávala v chatě na zahradě,ale buď s kamarádkou a nebo vnoučatama.Teď utíkám na zahrady k dětem a
    nebo sestrám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, že je dobré, že má člověk kam utéct z paneláku, zvláště, když jsme v důchodu.

      Vymazat
  9. Obdivuhodná zahrádka, svědčí o množství práce... Já "díky" bezohledným sousedům nade mnou letos trávím hodně času na chalupě a večery i noci jsou tam tak uklidňující proti městu a v těchto chladných dnech jsem si topila v krbových kamnech, paráda...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také máme bezohledně některé sousedy, ale na chatě se nedá pobívat déle, protože tam není zavedená pitná voda a kanalizace. Máme sice vlastní jímku, která by asi na delší pobyt nebyla dostačující. Kamna ani komin nemáme, mela to byt původně jen malý zahradni domek, jelikož je zo v CHKO. Všichni překročili rozměry a museli na 5 let stavby zastavit a platit vysokou pokutu. A zásobování bez auta také neni tak jednoduché. Proto jen ty kratší pobyty. Ale nevadí, stačí, že se dá dojíždět, není zo zas tak daleko.

      Vymazat
  10. Máte to tam opravdu krásné, je za tím vidět spoustu práce! Tím, jak tady čtu, že se jedná o ChKO, to máte jak na dovolené. Osobně jsem nikdy v takové chatce nepřespala, vlastně už roky v zahrádkářské kolonii nebyla. Na město a byt jsem zvyklá, ale kdybych měla nějakou chatu, jistě by to bylo jiné. Sousedy máme zatím dobré. Vám přeji, aby vás ta zahrádka naplňovala pohodou a potřebným klidem. ☺

    OdpovědětVymazat
  11. Já už Maruš jen vzpomínám na 52 roků strávených na chatě.Pobývali jsme tam téměř celé léto s manželem.Večery v hostýnských horách byly nádherné .My na chatě měli vlastní studnu,elektriku,ledničku,televizi.Na tu ale moc času nebylo,práce bylo pořád dost.Bohuže lpo odchodu manžela se vše změnilo,ještě 1 rok jsem tam jezdila sama autem (25 km tam,25 km zpět),ale už jsem vše těžko zvládala.Sekat 1 300m pozemku sama,starat se o auto (natankovat ph,nahustit pneumatiky,technické prohlídky) a vozit ovoce do sběrny,různé opravy,zkrátka už jsem to ve svých letech nezvládala.Byla jsem nucena to prodat i když jsem to oplakala.Ale tak to je, život jde dál,musela jsem si najít jinou činnost v klubu seniorů,jezdím s nimi na zájezdy a na různé jiné akce.Když čtu tvé příspěvky ze zahrady,vždy si na to se slzami v očích vzpomenu.Užívej si toho pokud to jde ,přeji ti ať ti to vydrží co nejdéle a dokud jste dva.Měj se hezky.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář