27 srpna 2023

Užitková zahrada

 
Letošní květinovou zahradu jsem již představila a dnes se chci věnovat naší užitkové zahradě. A začnu ovocem. Jako první jsme sklidili rybíz a pak angrešt, ale na fotky jaksi nebyl čas. Rybíz jsem hned prolisovala na marmeládu, angreštový kompot je ve sklepě. Dalším sklizeným ovocem jsou jahody. Jahody mne letos překvapily a to hodně. Už bylo nutné přenést jahodový záhon na nové stanoviště a já jsem loni už  neměla vůbec čas a síly nové jahody ze šlahounů  zasadit. Zasadila jsem je jen do truhlíku, ale do jara přežily jen 4 ks.  Nové sazenice jsem koupila na internetu až letos v květnu a do země zasadila až 20. května s nadějí, že se chytnou a příští rok by mohly rodit. Poštou přišly  zajímavé sazenice. Ve svazečcích po deseti kusech byly jakési puky s dlouhými svislými kořeny a návod, jak tyto jahody sázet. Dalo mi to hodně práce, ale 40 jahod bylo v zemi. 
V červenci jsme si mohli užívat krásné plody
Ovocem je i arónie. Vždy jsem měla z malého stromku i dva kyblíky, ale letos pouze 2 litry. Oblíbený likér máme ještě z loňska. 
A nyní pojďme do zeleninové zahrady
Ze zeleniny se letos povedl česnek i cibule. Sklidila jsem je v pravý čas před těmi prudkými dešti. 
Sklidili jsme i hrášek 
fazolky a pár salátů, kterým se letos moc nedařilo. 
 
Na mrkvovém záhonu je vidět, kde řádí krtonočka.
Ale nakonec se mrkev chytla a už ji sbíráme také. Zatím jen na salátek a mrkvový džus. 
Po česneku jsme zaseli červenou řepu a špenát. 
Červenou řepu jsem měla i v záhoně vedle jahod, sela jsem ji již v dubnu, ale moc se jí nedařilo. přesto jsme něco již sklidili a zavařili. 
Okurky nakládačky seji přímo do země v květnu a ty se ujaly pěkně, ale salátovky seté ve stejný čas jsou mizerné. 
I když okurky zavařuji po třech sklenkách máme jich už 24 a 7 z loňska a to by mohlo stačit vzhledem k tomu, že máme ještě červenou řepu. 
Rajčat je hodně, ale nějak pomalu dozrávají. 
Cukety také rodí jen sporadicky. asi jsou na nevhodném místě stejně jako okurky salátovky. 
Celer se zatím také drží. Zavařuji ho ve  směsi s mrkví na bramborový salát a do polévek.
Unavený pomocník
Tímto se z naší zahrady zase odmlčím a hurá na dovolenou. To se zase kousek posuneme v čase do konce července na vedlejším blogu. 
Hezký den všem.  

27 komentářů:

  1. Maruško,já žasnu.I když mám podobnou zkušenost už bohužel za sebou.Roky jsem měla jenom užitkovou zahradu.
    Skvělá úroda a jak všechno krásně zužitkuješ.Taková velká pěstitelka je synova přítelkyně.Jsem ráda,že konečně je zahradu
    u doma využita.Zavařuje všechno možné a na nás nezapomenu.
    Dovolenou si zasloužíš.Užij si ji,jak nejlépe to půjde.Vím,že to bude zase o cestování
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je fajn, že se mladá hospodyňka tak otáčí v zahradě i kuchyni.To se u mladých moc nevidí.

      Vymazat
  2. Takový práce, Majko, bolí mě ruce a záda za Tebe :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo záda často bolí, ale ta radost, když něco vyroste že semínka. :)

      Vymazat
  3. Maruš, dá to práci, ale výsledek je super. Z úrody je radost a na dřinu se zapomene. Máš pěknou úrodu🥰

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu. A letos mám vlastně všechno Bio, protože už druhý rok jsem nestříkala ani stromy a sousedi také ne. A fakt mám radost, když si nakrájíme rajče, které mi vyrostlo že semínka. :)

      Vymazat
  4. Přesadit jahody mě čeká letos. Taky jsem si kupovala, ale to zas byly mražené. Taky jen puky s kořeny. Jsou to stále plodící ale už jsem z nich hodně vyházela a měla jsem nějaké na dosazení od dcery. Ta má jednou i víceplodící. Letos tedy nic moc úroda nebyla, jen tak na knedlíky a nebo na mls. Ono to nějak nevadí, stejně je mám spíš aby měla malá co ďobat když přijede. Rajčata mi nasadila sice hromadu plodů a to i jen na jednom výhoně, letos jsem jich víc nenechávala protože jsem sázela dost pozdě, ale zrát začala až teprve teď. Tak doufám že to do mrazů stihnou! :D :D :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I u nás je nasazeno hodně rajčat a dozrávají pomalu, i když je nyní pár pěkných slunečných dní.

      Vymazat
  5. Majko, tak tahle zeleninová zahrada dá určitě pořádně zabrat. Je pravda, že když se daří, je to radost, ale pro nás dva zeleninu kupuji. Máme jen pár rajčat a bylinky. Obdivuji tě, kolik času a práce zahradě věnuješ. Já bych skončila jako tvůj unavený pomocník 😂 Měj se hezky, pá 😉😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, i já chodím domů unavená jako ta čičinka. A se sousedkou si vždy říkáme, že se na zeleninu vykašlem a budeme pěstovat jen kytičky, ale stejně opět zasejeme, abychom pak nadávaly má slimáky, hraboše a krtonožku. 😂

      Vymazat
  6. To je spousta práce na vaší květinové i zeleninové zahrádce. Kytičky máš krásné a zeleninu jakbysmet. Já už jsem zelenině dala téměř vale. Mám jen malý záhonek, kde je pažitka, libeček, petrželka a měla jsem tam trochu cibule a teď je tam ještě pět celerů. Ve skleníku (který bych už nejraději zrušila, ale manžel nechce- přitom to není on, kdo to tam obhospodařuje.) mám rajčata a papriky( neměla bych je, kdyby mi vždy nedal syn sazenice, které mu zbydou :-) ). Ale kolem kytek to se motám stále ráda.
    Hezké a klidné dny, Maru!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hanko, kolikrát já už jsem chtěla tu zeleninu vzdát, ale každý rok nakonec stejně zaseju. Když se ale zadaří a něco se urodí tak mám radost. Moji rodiče měli užitkovou zahradu na celém pozemku a to byla už fakt nekonečná dřina.

      Vymazat
  7. Maruško tak to máš za sebou soustu práce. My jsme už zahradu "pustili", protože já kvůli bolestem v loktech a v ramenou už jsem ji přestala zvládat a manžel už tam poslední roky moc nechodil, protože už se na to cítil vyčerpaný. Ještě mám navařené marmelády. Ty vydrží. Kompoty jsme spořádali a ještě mi zbyly zavařené okurky. Teď mám je záhonek před bytovým domem, vlastně jen s květinami a kousek u plotu, kde mám libeček a pažitku. Petrželku kudrnku mi sežrali slimáci, hned jak vylezla...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně naštěstí manžel pomáhá dost, i když ho sužuje astma. Ale on nejezdí na dovolené a jen na kole po okolí a nebo na zahradu. V paneláku by se prý zbláznil.

      Vymazat
  8. Maruško,ty jsi pilná jako včelka Mája.Máš hodně práce na zahradě,ale je z toho radost a užitek.Když to jde,je dobře a užívej si to.Já jsem to také dříve dělala,ale už to nejde,musela jsem se toho po smrti manžela vzdát.Mám jen pár bylinek pod balkonem a volný čas trávím jinak.Opatruj se a ať se ti daří....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, vím, jak krásnou chatu a zahradu jste měli a že daleko od domova. Fandím ti, že sis našla partu lidí, se kterými jezdíš na krásné zájezdy a různé akce. Měj se hezky.

      Vymazat
  9. Mám oči jak tenisáky a hluboký obdiv k tomu, co všechno umíte vypěstovat, sklidit a zužitkovat. Krásné dny.

    OdpovědětVymazat
  10. Maruško, Ty jsi hotový Mičurin !!! To Tě obdivuju, to by jsis rozuměla s mojí mamkou, ta taky všechno pěstovala a zužitkovala, byla to její radost. To musí dát všechno tolik práce... Já mám na zahrádce už jen bylinky a jinak květiny a okrasné keře, a i tak to dá práce a další velkou zahradu mám na starost u svého táty. Tak se taky nenudím... Hlavně ať jsi hodně zdravá a zahrada Ti dělá radost. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, já jsem to všechno zdědila po rodičích, ale velmi zredukovala. Rodiče měli za celém pozemku jen zeleninu a ovoce. Děda měl i více ovocných stromů, ale už byly hodně staré. Rodiče si vše pěstovali i na semeno. Nic nekupovali. Dokonce i zelené hnojení nechali na kousku pozemku dozrát do semene. Já kromě fazolek a česneku semena kupuju. A na česnek jsem hrdá,.protože mám stále ten paličák po tátovi, který je už 13 let po smrti.

      Vymazat
  11. Jahody nesmím,ale vzpomínám,že byly lahodné.Jinak přepychová práce ☺Taky jsem měla vždycky ráda práci na zahradě,ale hlava rodiny miluje více gauč ☻
    Přeji ještě (snad krásné) sluníčkové dny Eva H.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já mám to štěstí, že manžel tvrdí, že bez pohybu umře. Pomáhá mi hodně a někdy jezdí na zahradu častěji.

      Vymazat
  12. Maruško, tahle práce na zahradě se vyplatí, dobroty na stole ti tu dřinu vynahradí. Moc krásně se na to u tebe na blogu kouká. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jirinko,.když si vařím třeba vlastní kečup, nebo zavařuji okurky, tak si vždy říkám, že mám Bio produkty. Do okurek dávám kromě koření a octa vše bio ze zahrádky (cibuli, kopr, mrkev, okurky) A pak z toho všeho mám teprve radost, když vidím ty vyrovnané sklenice. 😊

      Vymazat
  13. Fredy Kruger

    " Hle ! užitková zahrada !"

    " Tu nacpem se jako dvě howada !"

    .... již houmlesi Bobb Unda , Jebb Zpocenyi
    podlézají plot drátěný !

    ... co majitel ??
    zítra ho zamrazí !!

    Ti dva, žerou vše, na co narazí !
    Jahody žerou i kedlubny,
    všecko, co vejde se do huby !
    Okurky žerou, nic není jim cizí !

    .... Bobb Unda vyhrabal nějaké hlízy !
    " Co je to ? můžeš říct... ty wole ?"

    " Prý se to nazývá bramborem !
    Nacpem se s nima ... ty wole !"

    Muži je hryzají syrové !
    Těch hlíz, co ožrali jako dvě myší,
    stále hrabou, řvou : "No... ty si píší !!"

    .... tu... v nohách jim nastalo brnění !
    Pak krkání přišlo a prdění !!
    Jim špatně se lezlo zpět pod plotem !
    skuhrají : " Musíme ztohoven !

    Majitel zahrádky ohromen !
    za pomoci statných dvou vlčáků
    jde po stopách zlodějských wšiváků !
    ... psíci je snadno vyčichali,

    Neb ti dva, - kudy šli, tudy srali !
    " Hajzli !
    jste sami se potrestali !"
    ... místo, by zmlátil tu sebranku,
    přivolal pro ně záchranku !

    Zahrádkář Wlado Hniupp - ( DPH plátce )
    šukal pak celý den po zahrádce,
    uklidil, - kde bylo nablito,
    vše urovnal ( co bylo rozryto )

    řka : "Hlídat furt zahrádku mermomocí ?
    choditi hlídati každý den v noci ?
    říkám vám, - na to se wiseru !

    ... muž na strom zavěsil kameru ,
    hlídajíc dokola celý plot
    Již nepodlez´ žádný tam idiot !

    OdpovědětVymazat
  14. Fukčarinka - Maruško, ty jsi nezmar, máš krásnou úrodu a zahrádku ☺

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář