02 srpna 2021

Červenec na zahradě

I když se začátek zahradní sezóny moc nevydařil a díky plánované výměně el. sloupu, avšak v blíže neurčeném termínu, mě to moc nebavilo. Přesto jsem se nakonec dala zahradou opět zlákat a červenec byl ve znamení práce, ale i odpočinku. Díky květinám se zahrada proměňuje v mnoha barvách, avšak slimáci, mravenci a mšice dávají zabrat i květinám. Bojujeme s nimi ze všech sil. 
Oleandr mne nakonec hodně překvapil. Přes zimu ho dávám jen do sklepa chaty, kde je sice tepleji než v chatě (přesto docela zima), ale zase hodně vlhko a tak na jaře ostříhávám i plesnivé větvičky a odstraňuji žluté listy.. Chtěla jsem ho vyhodit stejně jako bílý, ale než jsem se k tomu dostala dala jsem ho jen tak bokem na nehostinné místo a on začal kvést. Proto jsem ho přemístila více na sluníčko a on se mi odvděčil. Jen ho musím příští rok přesadit. 
Kromě včeliček na zahradě operují i vosy. Už jsem našla několik hnízd. Některá byla prázdná, ale na jedno jsem narazila náhodou a měla jsem namále. 
Kočička Šedá (Modráček) nám představila koťata. Když jsme při prodlouženém víkendu na začátku měsíce na chatě spali, všimla jsem si, že je má u souseda hned za naším živým plotem a pečlivě je myje. Říkala jsem synovi z legrace, hele budeme mít návštěvu, právě se strojí. A ona opravdu přivedla tři potomky. Je u nás ráda. Usadí se i na prahu, jakoby byla doma.  Ona nás nekomanduje, nekontroluje, neporoučí, jen s námi odpočívá a nebo nás pozoruje. 
Do starých koleček jsem letos nesadila nic a když jsem chtěla alespoň vytahat plevel, objevila jsem malé balzamíny. Jenže kotěti se líbí právě tam. 
I zeleninová zahrada roste a bují. Před dovolenou jsem sklidila červený a černý rybíz, nadělala malinové sirupy, zavařila angrešt, sklidila a na sušení zavěsila cibuli a česnek. Ano i náš česnek se mi nakonec podařilo nejen nasadit, ale i sklidit. Rajčata zatím nechtějí moc červenat, musím ostříhat trochu listy, aby k nim šlo více sluníčko. Už konzumujeme cukety, salátové okurky, ledový salát a špenát..... Nedaří se mrkvičce. 
Rajčata moje prospívají zatím dobře, ale ta kupovaná zlobí. Tedy ona za to nemohou. Prodavačka mi je prodala jako keříčková, která se nemusí vyštípávat a nepotřebují vyšší oporu. Já jsem s nimi zacházela jako s keříčkovými a divila se, že tak moc rychle rostou do výšky a větví se. Než jsem odjela na dovolenou zaštípala jsem vrcholky i pučící boční výhonky a stejně se děsím toho, co tam najdu zítra. 
Koupila jsem si malou solární fontánku a zatím jsem ji dala do starého kovového lavóru po mamince, který byl někde zasunut ve sklepě. Bylo to velmi příjemné sedět u takového vodního prvku, poslouchat šplouchání. Ještě jsem nevyzkoušela všech 6 trysek. Do lavoru si určitě nainstaluji ještě nějaké dekorace jako mini jezírko. 
Před odjezdem na dovolenou jsem zahradu zanechala posekanou a uklizenou. Ale už jsem doma a zítra se asi leknu, protože pršelo i svítilo a tak všechno jistě bujelo. 
Dovolenou jsem si užila, ale opět takovou tu poznávací, ze které budu postupně přinášet fotoreportáž na cestovatelském blogu. Také proto jsem vaše blogy prohlížela vždy večer bez komentářů, protože jsem byla jen na mobilu a ten jsem potřebovala mít dostatečně nabitý kvůli informacím na cestách, navigaci na výletech, jízdenkám na vlak i na prokázání bezinfekčnosti, což po nás však nikde nikdo nechtěl. :)
Všem přeji pohodové dny. 

20 komentářů:

  1. Maruško, nechci tě strašit, ale určitě zahrada bude hotový prales. Ty však všem zvládneš a dáš zahradě opět řád. Opravdu ti tam všechno krásně kvetlo a rostlo, vím však, že nic není zadarmo a stojí to mnoho úsilí a námahy. Bratr má na chalupě také kočičku, která vegetuje u sousedů, to když bratr odjede zpět do města, ale jakmile se vrátí vrátí se i kočička. Sousedům to vždy nechá nějakou potravu pro jejich sousedovic kočky. Už se těším na reportáže z výletu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, děsím se toho. Asi nebudu moci posekat, protože dneska zase pršelo a všechno bude mokré a zítra to nebude asi lepší. No, co nadělám. Alespoň bych chtěla posbírat nějaké nakládačky a opět něco zavařit. Ve středu chce jet syn ještě na Helfštýn, když má ještě dovolenou a ve středu prý nebude v Lipníku pršet. ha ha. Koukám, že jsme s tou dovolenou měli štěstí. Pršelo a bouřilo většinou večer a v noci. :)

      Vymazat
  2. Zahrádka krásně kvete a zelenině se daří. U nás rajčata zatím také nedozrávají a ještě je jich docela málo. Snad se nějakých přece jenom dočkáme. Po deštích tráva roste jako šílená, tak si připrav sekačku. Těším se na fotky z výletů a přeji hezké dny. Pamatuje, že práce není zajíc, ta ti neuteče. Zdravím 😜

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, také si říkám, že práce není zajíc, ale tráva nespí. :-D Dneska opět pršelo a to hodně a zítra straší deštěm také, tak netuším, kdy bude mít sekačka šanci. Jak je to přerostlé, tak se do kopečka dost natahám. Manžel už to s astmatem celé nezvládne. Musím si příště zbudovat více trvalkových záhonů. Ale až bude ten pitomý sloup vyměněný. Kdoví, co nám na té zahradě ČEZ provede.

      Vymazat
  3. Ahoj Majko, ty vy jste po dovolené....určitě bylo fajn. Roste vše, bují a dívám se jak vše budeš muset sklidit, zpracovat a nakonec i sníst....my přijeli domů v pátek z chaty, v sobotu vypadla plomba na 27, v pondělí odsedet nejdřív v 7.50-8.30, pak 11-12.30 a nakonec v 14 a bylo po něm. Já se objednat nemůžu, protože nevím kdy budu mít opar na puse a tak to musím vždy vysedět. Jak mám tinitus, jak mi injekce ještě tomu přidala, mám hlavu jako v úlu, ale na chatě snad bude klid, zemědelci už i dokončili hnojení močůvkou, tak snad se vzpamatuju. Ty dávej s M na zbytku dovolené pozor a práce stejně neuteče a tak se neztrhej a delej podle sil-Míla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím Mílo, tento komentář jsem četla dříve a nevím, proč jsem neodpověděla. V pondělí jsem si na to vzpomněla. Musela jsem jít k zubaři, protože před dovolenou mi vypadla celá jedna zubní náhrada z kořene i s kovovým trnem. Už při preventivce mi nový zubař k mému zděšení říkal, že mám všechny kořeny pod nástavbami vyhnilé. Prokázal to i rentgen čelisti. A tak ten vypadlý zub je důkaz, že lékař nelhal. Jenže i on měl dovolenou a tak to muselo počkat. V pondělí mi dal injekci, která zabrala okamžitě a také rychle po zákroku odeznělo to umrtvení, že jsem neměla část obličeje pryč, jak se vždy člověk cítí. V puse jsem měla narvaný obrovský tampon a byla jsem ráda, že se musí v autobuse nosit respirátory nebo roušky. Respirátor mi krásně přikryl pusinku, takže jsem bez ztráty kytičky dorazila domů. Ještě to bolí, ale není to taková hrůza. Na to, jak to chudák doloval, páčil a mordoval.....
      Jinak na zahradě jsem už opět sekala a zítra mne čeká sekání zase pod zahradou. Dnes a včera jsem venčila synovi pejska, tak jsem na zahradu nemohla. Pořád se něco děje a to je dobře. :) Měj se hezky. Jé to je zase komentář dlouhý jako e-mail. :)

      Vymazat
  4. Micátka jsou kouzelná! A ty růžičky z první koláže taky. Představ si, že jsem na zahradě objevila růžovou mutaci té bílé růžičky co jsem ti poslala, až se pořádně zakoření, protože jsem jí dobývala z kořenů lísky, kde jsem jí objevila, pokud bys chtěla a měla místo, můžu ti jednu poslat. Jen doufám, že nebyla růžová proto, že rostla v červené formě lísky....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budu ráda. místo se najde. Postupně kácíme třešeň, nechám tedy větší kmen jako oporu. Ta růže od tebe už je pořádná. ostříhala jsem ji elektrickýma nůžkama na živé ploty do tvaru koule a už zase pouští nové větve. Jen mi manžel říkal, že se kočičkám asi něco stalo. Ta mazlivá se bojí, leká se nás a při tom se s námi vždy důvěřivě mazlila, Šedá mamča a dvě koťátka už nepřišla skoro týden a když jsem tam byla s manželem včera, tak se nesměle ukázalo jedno jediné kotě a jen nakukovalo a tajně chodilo na granule. Netuším, co se stalo. Docela mi chybělo, že při svačince neležela kočička u mých nohou. Ale vzpomínám si, že něco podobného se stalo loni. Lidi z chalupy odjeli asi na dovolenou a jestli koťata někomu dali a mamča je hledá? Budu při každé návštěvě zahrady čekat, zda se objeví.

      Vymazat
  5. Maruš, tvoje zahrádka je krásná a udržovaná, jako by si tam pořád bydlela. Kočičky jsou krásné, tak máte další milé návštěvníky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Já ji dám vždycky trochu do pucu, ale dlouho to nevydrží. Však to znáš. A nyní všude opět jen plevel. Ale úroda je. Někde jsem četla, že jsi mi nabízela česnek, ten "dědečkův". Moc děkuji, ale jak jsi už četla, tak se mi podařilo letos pár palic vypěstovat a mohu pokračovat dál. :)Jen mne moc mrzí, že jsem ti nemohla dát ty jiřinky. Právě jsem psala vendy, jak je to nyní s kočičkami. Jsem zvědavá, jestli je ještě uvidím. Mazlina se chová strašně divně, vyplašeně, vystrašeně, utíká i před námi. Tak si říkám, jestli nebyla svědkem nějakého neštěstí. :)

      Vymazat
  6. Zahrádku máš moc pěknou,krásně ti to tam kvete.Je to ale odměna za neúnavnou práci,vím to podle sebe, když jsem ještě měla chatu se zahradou.Ale člověka to těší i ta práce.Na dovíolené sis odpočala a tak hurá znovu do toho!!Měj se pěkně...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evičko, díky za pochvalu. po dovolené bych spíše potřebovala odpočinek. Vždy jsem byla po výletě utahaná. Ani jsme toho tolik nenachodili, ale bylo stále vedro a to zmáhá. :)

      Vymazat
  7. To byl hezký a také obsáhlý report ze zahradního světa :-) Máte toho na zahrádce opravdu hodně. No jo, mšice jsou potvory, to dobře vím. Nakonec se mi z balkonu odstěhovaly, ale vyhráno určitě není. Četla jsem, že se během roku z různých rostlin stěhují na jiné :-( Dvě macešky a koriandr to nepřežili, bohužel, ale ostatní odolalo. Kočičce je na zahrádce asi dobře. Myslím, že kdybych měla zahrádku, brzo by se mi tam nastěhovala celá kočičí kolonie, protože kočky si mezi sebou určitě řeknou, kde je dobře :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Měl jsem nyní o kočičku starost. Neukázala se týden a i manžel říkal, že už ji dlouho neviděl. Jen k námj chodilo jedno kotě. Vypadalo smutně a bylo mi ho moc líto. Něco se muselo stát jsem si říkala, protože ani mazlinka nepřišla a když se pak ukázala, tak před námi utíkla. Před tím si vždy lehala na záda a chtěla se nechat drbat. Ale v pátek už se ukázala i maminka toho koťátka. ostatní koťata ne, možná je sousedi někomu dali. Ale stejně se bojím, jestli se něco nepřihodilo, proč jsou čičiny tak ostražité a bojácné najednou.

      Vymazat
  8. Marija, krásná zahrádka. Já obdivuji všechny, kteří mají udržovanou zahrádku a ještě se jim tam něco urodí. Když vím sama, jakou to dá práci a že to není jentak, aby se rostlinám dařilo. Ony i kočičky ví, kde se dobře daří. Ta reklama na kočičí granule je úžasná :-) Ta mě pobavila. A koťátka jsou jak to naše. I když my máme naštěstí jen jedno :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už k nám chodí také jen jedno kotě. Možná, že majitelé ta ostatní někomu už darovali. ta stará kóča k nám před lety také zavítala od sousední chalupy jako kotě se sourozenci a zůstala nám věrná. Každý rok přivede představit drobotinu. :) Jinak kdybych nebyla v důchodě, tak bych asi tu zahradu nemohla obhospodařovat, když ji nemám u domu. Vlastně jsem kvůli tomu šla i do předčasného důchodu, abch ji nemusela prodat, o čemž jsem tenkrát uvažovala. Jsem ráda, že jsem to tak vyřešila. :-D

      Vymazat
  9. Zahrada je nádherná, ale tý práce, co asi stála :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Práce je tam hodně, zvláště unaví to chození z kopce do kopce, když je terén svažitý, ale už jsem se naučila i odpočívat a nedostatky přehlížím. Jo takovou nádhernou zahradu jako má Blondýna nemám. Myslím na Simču, jak válčí s chatou na zahradě a chodím se dívat na její blog, jestli už se neozvala. Doufám, že je OK.

      Vymazat
  10. Krásná zahrada ☺ Vím,že to dá moc práce,ale výsledek hřeje u srdce.Vnuk dostal podobné koťátko...
    Přeji krásný den a celý nádherný týden ☺

    OdpovědětVymazat
  11. Koukám že na zahrádce máte živo ☺️ Mrňousci stejně jako krásná zahrádka zahřejí u srdce ❤️ a ta levandule...❤️

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář