10 června 2017

Meduňkový sirup

Letos mi meduňka na zahrádce dělá radost. Dosud jsem ji sušila spolu s mátou na čaje, ale jelikož je jí dost, rozhodla jsem se pro sirup. Na internetu jsem našla receptů hodně, jsou si docela podobné.

Budeme potřebovat

Lístky nebo celou nať meduňky
citrony
kyselinu citronovou
cukr krystal nebo krupici či třtinový

Postup

Já jsem si z meduňky již na zahradě otrhala lístky, protože jsem ji chtěla původně sušit. Ale nevadí. V receptech jsem nenašla váhu meduňky, spíše počet kusů větviček. Proto jsem si recept upravila pro sebe a výsledek byl vynikající.

Lístky meduňky jsem vyprala ve studené vodě a nechala okapat, přendala do třílitrové mísy, abych tak nějak určila, kolik lístků je. Mísa byla vrchovatá, tedy s kopečkem. Proto jsem ji přesypala do hrnce s 3 litry převařené a odstáté vody. Přidala jsem 3 citrony nakrájené na kolečka, zbavené pecek a přiznám se, že i kůry. Nějak nedůvěřuji chemickému ošetření. Přidala jsem ještě 30 g kyseliny citronové, promíchala a nechala 2 dny louhovat za občasného promíchání. Prostě když jsem šla přes kuchyň, míchla jsem s tím. :-D


Po dvou dnech jsem si připravila sklenice.

Jak odhadnout, kolik budeme potřebovat sklenic? Na sirupy se většinou dává 1 kg cukru na 1 litr šťávy. Tím dostaneme 1,5 litru sirupu. Já tedy na 3 litry budu potřebovat 3 kg cukru a měla bych mít 4,5 l sirupu. Ale nakonec jsem dala jen 2 kg krystalu a 0,5 kg třtinového cukru. Připravila jsem si tedy 9 půllitrových sklenic. Ty jsem vypláchla vodou, položila do dvou pekáčů a strčila do trouby na nejnižší stupeň a tam nechala dokud je nebudu plnit.

Šťávu jsem přecedila do jiného kastrolu, zahřívala a přidala cukr. Neměřila jsem přesně teplotu sirupu, ale jakmile se chystal vařit, vypnula jsem plyn, vyndala horké sklenice, ze kterých se vypařily zbytky vody po vypláchnutí a do sklenic jsem lila horký sirup až k okraji sklenice. (Při chládnutí hladina sirupu klesne) Ještě předtím jsem jej ochutnala. Chutnal výborně po medu, ale ještě jsem do něho cvrnkla trochu 100% citronové šťávy. To už si odhadněte sami. Z uvedeného množství jsem měla 8 půllitrových sklenic a do skleničky na okamžité chutnání. :)

Jak uzavírám sklenice se sirupy.

Kupuji si stříhaný zavařovací celofán. Čtverečky celofánu namočím ve studené vodě, vymačkám a přiložím na hrdlo sklenice. Pak na celofán nasypu maličko konzervantu (Pomůcka pro konzervování ovoce a zeleniny od Dr. Oetkera)
a opět přikryju druhým namočeným a vyždímaným čtverečkem celofánu a zajistím gumičkou. Následně obstřihnu celofán dokolečka. Jak sirup chládne, klesne i hladina a celofán se naprosto perfektně vypne a uzavře sklenici vzduchotěsně. Takto již to dělám desítky let i s jinými sirupy. Je pravda, že před uložením do sklepa ještě překryju celofán čtverečkem z igelitového sáčku a mírně přiklopím původní kovový uzávěr ze sklenice. Ono to zní dost složitě, ale věřte, že není.


Na závěr bych tedy mohla uvést můj recept i s hodnotami

1 vrchovatý litr osprchovaných a přecezených lístků meduňky
1 litr převařené a odstáté vody
1 citron na kolečka bez pecek
10 g kyseliny citronové
1 kg cukru krystal

Pro větší množství se to dobře přepočítává.


Já jsem z chuti nadšená. Samozřejmě je to sirup, tedy se ředí vodou dle chuti.
Velmi spokojený byl i manžel. Vzal si šťávu s sebou na výlet a prý je osvěžující.
Určitě tento sirup ještě letos udělám, protože meduňka roste dál.


Jestli jsem vás nalákala, tak přeji hodně úspěchů a dobrou chuť :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za váš komentář