21 listopadu 2022

Pokus o vylákání citlivých údajů k účtu.

Zvoní telefon. Neznámá čísla neberu, ale očekávala jsem balíček a tak jsem hovor přijala. 
"Dobrý den, tady Česká spořitelna, mluvím s paní Marií J....?" 
"Ano." 
"Paní J....volám ohledně úvěru 200 000,-Kč,  o který jste u nás včera žádala."
"Cože? Já jsem o nic nežádala a okamžitě volám své bance nebo policii" Tohle už jsem do toho telefonu řvala docela naštvaně a výhružně. Také se mi zdálo, že volající muž má zvláštní cizí přízvuk.  Samozřejmě jsem měla čisté svědomí, o nic jsem nežádala, ale přece jen, hlodá vám v kebuli. Jak někdo cizí ví mé číslo, jméno a mou banku?  Už vícekrát jsem v e-mailu našla takový pokus o ověření účtu třeba u banky, kterou ani nevyužívám, ale tady to bylo něco jiného. 
Tak jo, volala jsem do naší pobočky a odkázali mne na centrálu, kde mi spíše poradí a mají více zkušeností.
Na centrále jsem se dověděla, že pokud jsem při hovoru nedávala nikomu žádné údaje, mohu být klidná, ale o pokus zneužití tu zřejmě šlo. Ještě si paní zapsala telefonní číslo, ze kterého bylo voláno a ve kterou dobu. 

A nyní mne napadlo. Moc let si objednávám některé zboží na internetu, často platím u ověřených prodejců předem on-line nebo převodem na účet. A zrovna nyní jsem platila u známého prodejce, i když poprvé.  Při objednávce samozřejmě uvedete jméno, telefon a i při platbě převodem je na prodejcově výpisu vidět, odkud peníze přišly. 
A tak si říkám, že je někdy možná lepší si připlatit za dobírku. 

Buďte tedy opravdu opatrní a nikomu nedávejte žádné ověřovací údaje. 
Hezký den všem. 

21 komentářů:

  1. Maruško,na tohle jsem hodně opatrná a i banka nás často upozorňuje na podvodné mejly a telefonáty.Bojím se více o manžela,
    přeci jen s bankovních věcech více vyznám,dělala jsem celý život v účtárně a tak,když slyším,že tak váhavě s někým mluví na mobilu už na něj ukazuju,ať to ukončí.Protože on je jinak rázný,hlavně na mě,ale do mobilu všechno odkývá.Jednu dobu pořád objednával kraviny a tak už ho hlídám.Mně přišel nedávno divný mejl od Netflixu.Chtěli po mě mé platební údaje,že jinak bude Netflix ukončen.Nereagovala jsem,platím to inkasem,platby byly v pořádku.A za dva dny přišlo upozornění opravdu od Netflixu na podvodné mejly,které chtějí z lidí vytáhnout bankovní údaje.Podvodníci jsou čím dál oprsklejší.
    Na dobírku už vůbec neplatím i když nakonec se dá platit kartou.Hotové peníze vůbec nepoužívám.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No právě, že já jsem také platila on-line kartou na internetu nebo převodem a tím pádem asi prodejce viděl moje údaje. protože si kontroluje, jestli mám zaplaceno. Jinak si to nedovedu představit. Manžel je také v tomto tak trochu negramota, má dokonce ještě tlačítkový mobil a jiný nechce. Já už bych si to nedovedla s tlačítkovým představit. :)

      Vymazat
  2. Podobné telefonáty občas má asi každý, nedávno se mi takhle chtěla vnutit jedna žena ohledně mé pojistky, začala se vyptávat na podezřelé věci, tak jsem jí řekla, že telefonicky se takové věci nevyřizují a že byla naštvaná, nevadí. Za pár dní jsem si na osobní schůzce s úředníkem ověřila, že oni nic podobného přes telefon neřeší. Pokud si objednám zboží, je to na dobírku Českou poštou, tam mám dobré zkušenosti a doručovateli zaplatím kartou.
    Je třeba být stále ostražitý a nenaletět sladkým slovům "lákavých" nabídek v telefonu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, být stále ve střehu a hlavně se s nikým nevybavovat a nesdělovat citlivá data. Jen ti šmejdi jsou čím dál vychytralejší.

      Vymazat
  3. Takhle málem naletěla nejstarší vnučka a přišla by zřejmě o dost peněz. Ale včas si uvědomila, že není něco v pořádku.
    Mně přišela sms, že se mi omlouvají za pozdní dodání balíčku, že je nutné podívat se na následující odkaz. Takže hned mi bylo jasné, že je to něco, co není OK. Neměla jsem nic objednáno a hlavně bylo divné číslo, z kterého to bylo odesláno. .
    Objednané věci většinou předem neplatím - mám to na dobírku přes Českou poštu. Funguje u nás dobře.
    Klidný den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás také ČP funguje velmi dobře. Když dostanu SMS, že mi budou doručovat balíček, tak hned vím i v kolik přibližně hodin. Nyní s autem jezdí mladá moc šikovná holčina. V poslední objednávce jsem uvedla špatně číslo domu, ale ona už věděla. Překlikla jsem se dokonce ve dvou číslicích. Ale ona se zmást nenechala. :)

      Vymazat
  4. No já jsem ten negramota, telefon mám tlačítkový, fb nepoužívám, skype a What sap mám v počítači a na mobil mi přijdou fotky i videa od dětí. Banku mám na mašině teda pc a platím kartou. Sice jsem dělala též na účtárně, ale starost o hejblátka, vše co jde přes kabely atd. je manželův koníček - po vš dělal 10let v televizi - tak starost o digi komunikaci je na něm. Platila jsem vnučkám kalendáře a stalo se mi, že mi tam skočilo cosi nestandartního, tak honem pryč. Podvodnící jsou furt o krok napřed. Možná je to zbytečnost, ale řekla bych, že se vyplatí mít na placení účet kde je minimální částka nebo udržovací a druhý účet, kde jsou rezervní peníze. Když vybrakují ten platící, tak je furt menší škoda. No řekla bych, že být v klidu pro lidi v mém věku je čím dál složitější a to nemluvím o tom jak z každé strany na mne útočí jak že jsou vysoké důchody a bla bla...si připadám jako vyžírka a možná jsem moc přecitlivělá ale už nesnesu ani když ve zprávách řeknou:" z toho tolik dětí" ach jo, to jsem se zase rozohnila...opatrujte se a promiňte - Míla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jsem trdlo, skype mám v počítači a What na mobilu. Tak to bývá když jeden myslí dopředu a nekontroluje co píše - Míla

      Vymazat
    2. Mílo, máš pravdu, že je to pro lidi čím dál složitější. Včera se manžel rozčílil, když v TV viděl zmínku o tom, že v Kyjově na stanici ČD už nebudou prodávat papírové jízdenky, ale pouze přes aplikaci v mobilu. To jako kdo nemá chytrý mobil, tak nemůže nikam jet? Nebo mu jízdenku prodají ve vlaku s přirážkou? Prostě žijeme "lépe" a "radostněji". Ale nedejte se.

      Vymazat
  5. Maruško, udělala jsi dobře. Hlavně nikdy nic nesdělovat do telefonu a nereaguji ani na zvláštní emaily. Vím, že moje banky nikdy nevolá a ani nikdy neposílá nevyžádané emaily. Vše se najde na stránkách banky. Jsem na to hodně opatrná a zvláště teď před vánocemi si vše pečlivě hlídám. Jinak občas mám podobný pocit jako Míla. Přeji Ti klidné a pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem možná měla i štěstí v tom, že jsem se rozčílila, že jsem žádnou půjčku nepožadovala. Už jsem se naučila i telefon prostě típnout bezeslova, když volali nějací šmejdi. Ale snad budou mít už konečně útrum, i když oni jsou oprsklí dost.

      Vymazat
  6. Majko, bohužel se tyto případy množí fakt jak houby po dešti a někdo na to skočí. Mají to mnohdy dokonale vymyšlené, tak musíme být pořád ve střehu, ale i tak jsou někteří z nás důvěřiví až se někdy nestačím divit. Měj se, pá 😉😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano musíme být stále ve střehu. I ty se měj hezky

      Vymazat
  7. Marie, to je dobře, žes to zveřejnila. Občas si něco objednám, ale zásadně na dobírku a to platím při převzetí. Nebo na Zásilkovně. Ale pokud mi někdo volá a vycítím, že je to divné, jen se líbezně zeptám? kdepak jste na mne vzali číslo tlf.? a mám pokoj.
    Energie a podobné věci vyřizuje manžel a nikdy po telefonu. Ani s těmi po domech chodícími prodejci.
    Jsme sice staří, ale ne blbí.
    Opatrnosti nezbývá. Pa Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Energie má také na starosti manžel, který je konzervativní a nic nemění, neb ve všem je háček a on tvrdí, že za slevu se platí. Ale užila jsem si s maminkou, která otevírala kdekomu a v jednu dobu měla dokonce sjednanou novou smlouvu u třetí instance. To byl fičák. Šla jsem na ČEZ a výslovně řekla, že si nepřeji, aby provedli jakýkoli převod, kdyby jim kdokoli mával smlouvou u nosu a těm šmějdům jsem psala vypovídající dopisy a vracela dárky jako žárovky a podobně. Nebo si sjednala "výhodný" tarif na mobilu za 250 Kč měsíčně, když měla dosud volání zdarma, protože já jsem se jí vždy ozvala zpět. Musela jsem opět vracet dárek v podobě mobilu za korunu. Někdy si tak říkám, že je moc dobře, že se dnešní doby nedožila. Nedovedu si ji představit v době covidu nebo nyní s konfliktem kousek za hranicemi. A já se docela obávám, že už mi také v technologiích ujíždí vlak a když se dostaví jakási stařecká demence, kdoví, co budu vyvádět já.

      Vymazat
  8. Maruško, teď se to nějak rozmnožilo s všelijakými podvodníky. Mě občas volají čísla z cizích zemí, taková čísla nezvedám a hned zablokuju. V tomto směru mám starost hlavně o tátu, ten je dost důvěřivý. Už byl i přepaden, před Penny k němu vlezl chlap drze do auta a sebral mu peníze, mobil a ještě se mu vysmival. Věřím, že kdyby řekl - tak a teď jedeme k Tobě domů, tak že by táta jel, měl strach. Buď opatrná, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lenko, zrovna jsem psala nahoře Trvalce Dahlii, jaké jsem měla trable s maminkou. Je mi těch starých lidí strašně líto. Tedy i já už mám věk (67), ale jak kdysi řekla jedna 80 letá dáma o šedesátníkovi, to je ještě mladík. Staří lidé jsou už i méně pohybliví, neubrání se tak snadno. Je mi tvého táty fakt líto. A naše zákony trestají útočníky jen zdviženým prstem. Takže bude ještě hůř. Držte se.

      Vymazat
  9. Tyhle dacani to zkouší a zkouší. Já bych je zavřela až by zčernali :-(
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím, jestli se někdo vůbec zabývá tím, aby je vypátrali. Číslo jsem sice nahlásila ve spořitelně, ale co s tím dělali dál to nevím. Takže asi nemají koho trestat nebo nemají zájem.

      Vymazat
  10. Zrovna včera jsem zakopl o článek, který toto řešil. Naprostá bezmoc - opravdu kvalifikované útoy nemá člověk možnost vůbec zaregistrovat. Jedině na nic neklikat, nikam nelézt - což je samozřejmě nerealizovatelné. Ale jedno upozornění. Sdělil mi pan Facebook, že zaregistroval pokus o napadení mého účtu. Na tomto základě ho zablokoval. "POKUD CHCETE OBNOVIT PŘÍSTUP, PROJDEME PÁR KROKŮ" ... pošlete nám ofocený občanský průkaz, rodný list, oddací list a..a..a.. pochopitelně jsem nic neposílal a vytvořil si účet nový - tato akce se ve stejném postupu opakovala - vytvořil jsem si falešný účet na smyšlené jméno - dodnes funguje. Odhaduji, že zřejmě někdo šel po mně. Po roce jsem se pokusil k původnímu účtu přihlásit - bez jakéhokoliv dokladu jsem si účet obnovil Dejte si pozor, šmejdů je čím dál víc, ale jediná 100% jistota je - zahodit počítač, mobil a sociální sítě, ovládání účtu přes internet, nákupy přes internet a..a..a..... ale to je zřejmě nerealizovatelné ... tak jen přemýšlet, být opatrný a podvědomě přemýšlet, jak se budu bránit, pokud budu zneužit - je to odporné nevěřit okolí, ale asi se už toho nikdy nezbavím ... všem držím palec, aby je to nepotkalo ..... známá -napadený Facebookový účet - z něj posílané žádosti známým o telefony, peníze a..a..a.. jste v tu chvíli naprosto bezmocní, cítíte se provinile a řešení je časově sáhodlouhé - ještě jednou držte se všichni a hodně kliky - Milan

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím FB, na který chodím již velmi málo, jen nakouknu, co je nového u příbuzných, jsem měla podobnou zkušenost. jen s tím rozdílem, že po mně nikdo nic nepožadoval, ale účet byl napaden a někdo rozesílal mým přátelům nějaké hanebnosti. Poznala jsem to podle toho, že se někteří přátelé ode mne odhlásili a nekomunikovali. Založila jsem si také nový účet a kolikrát jsem ho chtěla smazat, že ho mám hlavně kvůli rodině. Mladí už dneska snad ani neumí jinak komunikovat. Ó jak to bylo kdysi krásné, když jsme lítali venku s kamarády. Ale na druhou stranu, doba je dneska rychlejší a hektičtější a rodiče by si nedovedli představit, že by nad svými ratolestmi neměli takový přehled a nemohli je řídit mobilem. Musíme být stále ve střehu, protože šmejdi si najdou vždy nějakou novou cestu a někdo vždy naletí.

      Vymazat

Děkuji za váš komentář