17 května 2022

První půlka května

 Zahradní deníček opět trochu oživím novými záznamy. Zatím se nekonaly květnoví "zmrzlí muži", sem tam i trochu zapršelo a zahrádky bují barvami.  Cestou na zahradu už jsem několikrát zahlédla prchající srnky, ale foťák byl v brašně. Když jsem si ho připravila a opatrně našlapovala, srnky se neukázaly. Zato mne vítají nedočkavé kočičky. Hned jim naplním misky. Musím dávat pozor, protože se mi dokonale pletou pod nohama. 

Když se s nimi přestanu mazlit, mazlí se spolu. 
Mazlinka mi ráda pomáhá a radí a šedá na to jen dohlíží, prý je nás na to už dost. 
Tak jsme s Mazlinkou zasadily muškáty a celer. Muškáty jsem si koupila v malých přenosných kontejnerech po 10 kusech. Koupila jsem jich celkem 40 ks. 20 převislých a 20 stojatých. Cenově je to velmi výhodné a mám zkušenost, že se vždy krásně rozrostly. 
Už 10 května jsem zasadila rajčata, protože na parapetu a následně na balkoně dávaly rostlinky najevo, že je jim těsno v kelímkách a chtějí více prostoru pro kořínky. A domluvily se s celerem, že začnou společně trochu žloutnout. Tak šel ven i celer. Mrkev o sobě zatím nedává vědět a tak je záhon stále v plevelném ohrožení. Doufám, že nakonec přece jen vyleze. Hrášek už trochu leze, ale stejně se mi zdá, že ne všechen. Nějaké semínko ještě do země zapíchnu. Keříčkové fazolky už také vykukují, ale kedlubny se zatím snažím rozlišit od plevelu. Ještě to moc nejde.  Zasela jsem i cukety. Špenát a červená řepa přijdou na záhony po sklizni česneku a cibule.
Projdeme se projít kolem kytiček.
Papouškovitých tulipánů jsem měla deset, už mám jen 3 
Střapaté se mi moc líbí
Okrasných česneků jsem měla také více, letos vykvetl jeden, ale kolem něho je hromada maličkých, ze semínek, které jsem tam nechala loni. Jsem zvědavá, jestli se příští rok trochu rozrostou. 
V maličkém záhonku v roku mezi chodníčkem a zeleninovým záhonem je přecibulkováno. Musím ho asi rozšířit. Nejprve vyrostou žluté narcisy a po nich bílé a tulipány. 
Na skalkách mají plno poupat maličké karafiátky i další skalničky vystřídají modřence.
Kvetou keře a stromy, rybíz a angrešt mají nasazené plody. 
Jabloně jsou letos obsypané, jen aby se do nich nepustili nějací škůdci, protože letos jsem stromy nestříkala. Loni jsem vykutala jedno maliniště a na jeho místě zatím zasadila mečíky, jiřiny, malou růžičku od Michala, která mi vždy doma vykvetla maličkými kvítky a jednu žlutou růži jsem si koupila. Krom toho zde jsou čemeřice, rebarbora, pomněnky. Růžičky už mají poupátka i první mšice. Dočetla jsem se, že roztok z kávové sedliny na ně pomůže. Lógr z kávy z překapávače si suším a také jsem ho sypala kolem hlávkového salátu, prý to odpuzuje slimáky.  
V sobotu jsem u Libušky obdivovala orlíček a tvrdila, že můj ještě nekvete. Omyl kvetl a kvete, jen jsem ho přehlédla mezi koniklecem a nízký modrý jsem zapomněla vyfotit. Tak příště. I tak jsou fotky jen z mobilu. 
Tato půdopokryvná kytička se mi moc líbí. Je úplně přilepená k zemi a její květy jsou jak sluníčka. 
Na květ mají i všechny pivoňky, ale ty si vyfotím až pokvetou. Probudily se i kapradiny. jen první rok ještě nejsou moc bujné a jak měly dříve zaplnit stinné místo pod třešní, nyní po vykácení třešně moc stínu asi mít nebudou. Snad až vykvetou mečíky a jiřiny. 
Už se těším i na jahůdky. 
Už se těším až pokvetou cínie, které jsem zasadila jako sazeničky, ale také na některá místa zasela přímo do země. 
Včera jsem si na zahradě vegetila. Jen jsem všechno pozalévala,  načerpala ze studny do nádrže novou vodu, aby pak na zalévání nebyla  moc studená,  zkypřila a vyplela záhon pro okurky, natáhla textilii a vysela okurky a melouny. Pak jsem si roztáhla slunečník, stoleček a křesílka a přijela na návštěvu dcera.  Krásně jsme si splkly u kafíčka a pak i poobědvaly venku řízky a brambory s máslíčkem  a pažitkou a rajčata. Oběd jednoduchý, ale i tak nám to venku moc chutnalo.  Katka mi pomohla umýt nádobí a pak mne vzala domů autem. Takovou pohodičku jsem už dlouho na zahradě neměla. 
Ale přece jen přidám fotky z jiného dne, kdy jsem šla pěšky a ten výhled také stál za to. 
Dnes brzy ráno nám krásně  zalilo.
Mějte se všichni krásně. 

10 komentářů:

  1. Maruško to je úžasné jak krásně Ti zahrada kvete. Ty žluté přízemní kytičky se mi moc líbí. Neznáš název ?Nádherné máš i tulipány a narcisky a kočičky vypadají mazlivě. Máš to tam krásné. Děkuji za nádhernou podívanou a přeji Ti ať ti to vše krásně roste pro radost .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsou to kosmatce, taky si vždycky nemůžu vzpomenou.

      Vymazat
    2. Já znám kosmatce většinou různobarevné, zářící. Všechny v jedné barvě jsem ještě neviděla, proto mě to asi zmátlo.

      Vymazat
  2. Maruš,máš moc krásně rozkvetlou zahradu plnou kytiček,radost tam pobývat i když práce to dá také hodně,užívej si toho...

    OdpovědětVymazat
  3. Majko, ty jsi opravdu ta správná zahradnice. Přes kytičky, zeleninu i ovoce prostě zvládáš všechno. Dáváš tomu tu správnou péči a na zahradě je to vidět. U nás včera také pršelo, ale klidně by mohlo zapršet i dneska. Ale nesmím být moc náročná, každá kapka dobrá. Měj se moc hezky 😉

    OdpovědětVymazat
  4. Maruško,máš nádhernou zahradu,ráda se tam vždy s tebou podívám.Krásně ti to kvete a kočičky jsou zlatíčka.
    U nás konečně pršelo asi v noci a ještě dopoledne.Potok,který byl opět vyschlý se zaplnil.Příroda vláhu už hodně potřebovala.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
  5. Maruško,zahrádku máš jako lusk 🥰

    OdpovědětVymazat
  6. Opravdu máš na zahrádce moc krásně. Je ale za tím kus práce, aby to tak vypadalo.
    Měj se hezky !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  7. Vím, že se opakuji - ale můj obrovský obdiv k zahrádkářům a všem, kteří to umí s kytičkami i rostlinkami na jídlo. Zahrádku máš nádhernou, tak pečlivě opečovávanou, že si zasloužíš obdiv.

    OdpovědětVymazat
  8. http://jidlo.biz/wp-content/uploads/2022/05/20220514_105214.jpg
    Dostal jsem nápad a poradil jsem manželce, aby koupila pěnišník. Sice brblala, že byl strašně drahý. Když ho zasadia venku do substrátu a řádně zalévala, ta krásně rozkvetl.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš komentář